Welke externe invloeden hebben effect op jouw onderneming?
Door je omgeving beter te leren kennen, kun je makkelijker inspelen op ontwikkelingen die je organisatie ten goede komen. Mapalize kent jouw omgeving, we hebben miljoenen kenmerken verzameld over duizenden gebieden in Nederland. Breng je omgeving in een handomdraai in kaart.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een geografisch gebied?
Een geografisch gebied is een gebied dat landschappelijk of cultureel een eenheid vormt. Een geografisch gebied heeft haar grenzen afgebakend door een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Geografische gebiedskenmerken zoals bijvoorbeeld de aanwezige bevolking, het klimaat, economie, etc. Bedrijven en organisaties werken aan de hand van kenmerken die een geografisch gebied bevat.
Waarom breng je een geografisch gebied in kaart?
Je brengt gebiedskenmerken in kaart die buiten je organisatie vallen. Waar je geen invloed op hebt, maar die wel van belang zijn voor je bedrijfsvoering. Zoals bijvoorbeeld sociale-culturele ontwikkelingen en het economisch-klimaat van een geografisch gebied. Door regelmatig een analyse te maken van het geografisch gebied waarin je actief bent, kun je inspelen op de veranderingen. Het maken van een analyse van het geografisch gebied is dan ook een doorgaand proces. Het zijn externe factoren die namelijk continue veranderen. Door het in kaart brengen van het geografisch gebied waarin jij opereert, kun je jouw marktpositie verbeteren.
Tip! Mapalize brengt kenmerken van jouw geografisch gebied eenvoudig in kaart. Complexe datasets vanuit Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD, etc. zijn gecombineerd en geharmoniseerd in deze tool. Data die jij nodig hebt voor het maken van een analyse van jouw geografisch gebied. Je onderzoekt een geografisch gebied op buurt, postcode, woonplaats, gemeente en provincieniveau. Je hebt snel de cijfers inzichtelijk van jouw geografisch gebied. Cijfers over de mensen die er wonen (zoals culturele kenmerken, inkomen en opleidingsniveau), economische kenmerken (zoals bedrijvigheid en arbeidsparticipatie), geografische kenmerken (zoals oppervlakte, land- en waterpercentage en mate van verstedelijking) en welke voorzieningen er aanwezig zijn (zoals theaters, bioscopen, parken, etc).
Waarom maak je een analyse van een geografisch gebied?
Een analyse van geografisch gebied maak je om verschillende redenen:
- Je bent een SWOT-analyse aan het maken;
- Je bent op zoek naar een vestigingslocatie;
- Voor het maken van een omgevingsplan;
- Voor het lanceren van een marketingcampagne;
- Je wil je concurrenten in kaart brengen.
Waarom je een analyse maakt van een geografisch gebied is voor iedereen verschillend. Maar dat het van van belang is om te doen, mag duidelijk zijn. Met een analyse van jouw geografisch gebied breng je externe factoren in kaart waar je geen invloed op hebt, maar wel van groot belang zijn voor het succes van jouw organisatie.
Wat zijn de kenmerken van een geografisch gebied?
Wanneer je een analyse gaat maken van een geografisch gebied onderzoek je verschillende externe factoren. Dit kun je doen aan de hand van het DESTEP-model. Het DESTEP-model geeft je een goede houvast. Veel bedrijven gebruiken dit model om een geografisch gebied zorgvuldig in kaart te brengen.
Het DESTEP model staat voor:
- Demografische factoren
- Economische factoren
- Sociaal/culturele factoren
- Technologische factoren
- Ecologische factoren
- Politieke factoren
Moet je al deze factoren van een geografisch gebied onderzoeken? Nee, dat hoeft zeker niet. Breng alleen die factoren van het geografisch gebied in kaart die voor jouw bedrijf van belang zijn. Houd het maken van je analyse zo efficiënt mogelijk. Laten we er iets verder inzoomen op de kenmerken van een geografisch gebied.
Welke vragen kun je stellen bij de verschillende DESTEP factoren?
Demografisch geografisch gebied:
Een belangrijk demografisch kenmerk van een geografisch gebied is bijvoorbeeld de etnische afkomst, gezinssamenstelling of leeftijdsverdeling.
Economisch geografisch gebied:
Economische kenmerken die je in kaart wil brengen bij je analyse van je geografisch gebied zijn bijvoorbeeld: het besteedbaar inkomen en cijfers over de arbeidsparticipatie.
Sociaal cultureel geografisch gebied:
Sociaal culturele kenmerken waar je rekening mee kunt houden zijn gezondheidscijfers, religieuze voorkeuren en geldende normen van een geografisch gebied.
Technologisch geografisch gebied:
Technologische kenmerken zijn trends, ontwikkelingen en vooruitgang. Kijk bijvoorbeeld naar ontwikkelingen die jouw bedrijfsprocessen kunnen vereenvoudigen of verduurzamen.
Ecologisch geografisch gebied:
Ecologische kenmerken van jouw geografisch gebied kunnen bijvoorbeeld veranderingen in het klimaat zijn, of veranderingen van de werkomgeving.
Politiek geografisch gebied:
Politieke kenmerken hebben betrekking op de overheid. De overheid heeft grote invloed op een geografisch gebied. Zoals bijvoorbeeld inkomens herverdelingen, belastingen en subsidies. Onderzoek de politieke en juridische invloeden die voor jouw bedrijf van belang zijn.
Wat zijn de voordelen om een geografisch gebied te onderzoeken?
Je maakt een analyse van een geografisch gebied, zodat jij precies weet waar de kansen en bedreigingen van buitenaf liggen. Probeer kansen zoveel mogelijk te benutten en bedreigingen te elimineren. Gebruik de uitkomst van je analyse van het geografisch gebied voor het maken van je SWOT-Analyse. Middels je SWOT-analyse zet jij de interne sterktes en zwaktes af tegen de kansen en bedreigingen van buitenaf. Belangrijke informatie om helder te hebben voor een optimale bedrijfsvoering.
Onderzoek van jouw geografisch gebied en jouw marketingstrategie
Als je de uitkomsten van de analyse van het geografisch gebied verwerkt hebt in je SWOT-analyse, kun je onder andere aan de slag met het ontwikkelen van je marketingstrategie. Je weet immers of jouw idee kans van slagen heeft. Je gaat nu de basis leggen voor je operationele marketingplan. Waar (analyse geografisch gebied) ga je, wie (afnemersanalyse) bereiken, op welke manier en met welke boodschap.
Locate your business!