Wil je beter inspelen op toekomstige trends en ontwikkelingen?

Om je bedrijf of organisatie toekomstbestendiger te maken, is het van belang macro ontwikkelingen in kaart te brengen en te analyseren. Deze ontwikkelingen uit de samenleving heb je niet onder controle, maar hebben wel invloed op je bedrijfsvoering. Het is dus van belang dat je deze macro ontwikkelingen volgt.


Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.

Mapalize - Macro omgevingsanalyse

Wat is een macro omgevingsanalyse?

Een macro omgevingsanalyse, het woord zegt het eigenlijk al. Het is een analyse die je maakt van de omgeving. De macro omgeving van je onderneming zijn die externe factoren, waar je geen invloed op hebt. Een groot deel van je succes hangt af van deze indirecte externe (macro) factoren. Een macro omgevingsanalyse is een analyse gebaseerd op alle oncontroleerbare, belangrijke, externe krachten, voor je bedrijf die strategische besluiten beïnvloeden. Het is dus van essentieel belang om een macro omgevingsanalyse te maken.

Het maken van een macro omgevingsanalyse, net als SWOT-analyse en je omgevingsanalyse, is een regelmatig terugkerend proces. De omgeving waarin jouw bedrijf actief is veranderd continue. Je wil snel kunnen inspringen op de trends en ontwikkelingen. Zo blijf je jouw concurrenten een stapje voor.

? Tip! Je maakt jouw macro omgevingsanalyse eenvoudig met Mapalize. Mapalize heeft miljoenen cijfers over demografische, geografische, sociaal en culturele factoren. Macro omgevingsfactoren die jij normaal gesproken uit verschillende bronnen moet halen zoals Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD, etc. Deze gegevens hebben wij al voor je gecombineerd en geharmoniseerd. Vraag Mapalize bijvoorbeeld naar opleidingsniveau, religieuze achtergrond, leeftijdsopbouw en besteedbaar inkomen in een gebied. Met een paar muisklikken heb jij alle cijfers compleet.

Mapalize - Macro omgevingsanalyse
Mapalize - Macro omgevingsanalyse

Waar bestaat een macro omgevingsanalyse uit?

Een macro omgevingsanalyse bestaat onder andere uit de volgende externe factoren:

  • Geografische macro ontwikkelingen: hierbij onderzoek je de ontwikkelingen op basis van gebieden. Zoals postcodegebieden, buurten of gemeente die voor jouw van onderneming van belang zijn;
  • Demografische macro ontwikkelingen: deze hebben betrekking op de bevolkingsopbouw. Zoals bijvoorbeeld leeftijdsopbouw en etnische afkomst. Maar denk hierbij ook aan geslacht en religieuze voorkeur;
  • Sociale macro ontwikkelingen: onderzoek gedragingen, trends en ontwikkelingen van de bevolking. Bijvoorbeeld de gezinssamenstelling, ontwikkeling van de bevolkingsgroei en opleidingsniveau;
  • Economische macro ontwikkelingen: dit heeft betrekking op de gehele economische situatie van een omgeving. Onderzoek bijvoorbeeld werkgelegenheid en welke sectoren actief zijn in de omgeving;
  • Politieke macro ontwikkelingen: dit heeft te maken met regelgeving, maar ook op veranderingen in het beleid van de overheid. Onderzoek de omgevingswet en -regelgeving, beleid ten aanzien van duurzaamheid en milieu;
  • Technologische macro ontwikkelingen: hierbij identificeer je de trends en ontwikkelingen in technologie. Denk hierbij aan de verschuiving van traditionele fysieke winkel aankopen naar online aankopen.

Zijn bovenstaande macro factoren even belangrijk voor je macro omgevingsanalyse?

Bovenstaande marco factoren hoef je niet allemaal toe te passen in je macro omgevingsanalyse. Kies de marco factoren die van invloed zijn op de branche waarin jij opereert. Welke macro factoren je een goede houvast geven voor het maken van je omgevingsanalyse? Gebruik hiervoor de factoren uit het DETSEP-model. Ik hoor je denken: “Het DESTEP wat?”. DESTEP zijn allemaal macro factoren die de omgeving van een onderneming bepalen.

DESTEP staat voor:

  • Demografisch macro factoren
  • Economisch macro factoren
  • sociaal/cultureel macro factoren
  • technologisch macro factoren
  • ecologisch macro factoren
  • politiek/juridisch macro factoren

In een macro omgevingsanalyse breng je kansen en bedreigingen van buitenaf in kaart die voor jouw onderneming belangrijk zijn.

Hoe maak je een macro omgevingsanalyse?

Een marco omgevingsanalyse is onderdeel van je externe analyse en kun je goed gebruiken voor je SWOT-analyse en confrontatiematrix. Voor het maken van een macro omgevingsanalyse kun je verschillende methoden gebruiken. Maak handig gebruik van het DESTEP-model. Veel ondernemingen werken aan de hand van dit model. Breng al de macro factoren die voor jouw van belang zijn in kaart middels field en desk research.

Met een field research ga je het veld in. Op pad om bijvoorbeeld specialisten of je doelgroep te interviewen om aan specifieke macro informatie te komen.

Met een desk research breng je feiten en cijfers in kaart meestal vanachter je computer via internet. Gebruik Mapalize om je te helpen. Gegevens vanuit bronnen die jij nodig hebt voor je macro omgevingsanalyse hebben wij al gebundeld en geharmoniseerd. Data vanuit Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD, etc. Vraag Mapalize bijvoorbeeld naar de leeftijdsopbouw, etniciteit, inkomensniveau en gezondheidscijfers van jouw omgeving. Met enkele muisklikken heb je deze gegevens inzichtelijk. Op deze manier bespaar jij jezelf een hoop tijd, geld en stress tijdens het maken van jouw macro omgevingsanalyse.

Mapalize - Macro omgevingsanalyse
Mapalize - Macro omgevingsanalyse

Wat kun je met de resultaten van je macro omgevingsanalyse?

De uitkomsten van je marco omgevingsanalyse zijn belangrijk voor jouw onderneming, omdat je deze resultaten gebruikt voor je strategische besluitvorming. Je hebt de trends en ontwikkelingen op macro niveau in kaart gebracht en nu weet je hoe je in kan spelen op de macro factoren. Zo behaal je voordeel op je concurrenten.

Waarom is een macro omgevingsanalyse belangrijk?

Met jouw macro omgevingsanalyse probeer je zo goed mogelijk toekomstige trends en ontwikkelingen te voorspellen op basis van huidige feiten en cijfers.

Het maken van een macro omgevingsanalyse is van essentieel belang, omdat deze analyse je antwoord geeft op twee belangrijke vragen:

  1. Welke macro omgevingsfactoren hebben invloed op de groei van de branche waarin ik actief ben?
  2. Wat is de impact van deze macro factoren in mijn branche?

Succes met het maken van jouw macro omgevingsanalyse. Vergeet niet dit regelmatig in je agenda te plannen en maak het je vooral gemakkelijk door Mapalize te gebruiken ?

Locate your business!

To top