Zonder te weten wat jouw doelgroep is, doe je maar wat!
Om je product, of dienst succesvol te maken, moet je echt weten wie jouw doelgroep is. Zonder dat te weten, kom je niet verder. Mapalize helpt je bij het doen van je doelgroepanalyse. We hebben miljoenen kenmerken verzameld over duizenden gebieden in Nederland. Met onze handige tool leer je jouw doelgroep kennen in een handomdraai.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een doelgroepanalyse?
Wil je een nieuw product of dienst op de markt brengen of je markt uitbreiden? Dan is het belangrijk om vooraf een doelgroepanalyse te maken. Deze doelgroepanalyse is onderdeel van jouw marktonderzoek. Breng eerst jouw markt in kaart. Is er wel vraag naar jouw goede idee of dienst? Stel een SWOT-analyse samen om de kansen en bedreigingen van de omgeving te analyseren. Heb je jouw markt in kaart gebracht en kom je tot de conclusie dat er een markt is voor jouw idee? Top! Dan kun je aan de slag met een doelgroepanalyse.
Tip! Gebruik Mapalize voor het maken van jouw doelgroepanalyse. Bespaar jezelf een hele hoop tijd, geld en uitzoekwerk. Wij hebben het huiswerk al voor je gedaan. Mapalize heeft miljoenen kenmerken voor meer dan 21.000 gebieden in Nederland. Gegevens gecombineerd en gebundeld vanuit o.a. Kamer van Koophandel, het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kiesraad, GGD etc.
Cijfers m.b.t. besteedbaar inkomen, gezondheid, leeftijdsopbouw, gezinssamenstelling etc. Met een paar klikken maak je deze cijfers zichtbaar in deze unieke tool. Al deze geografische, sociaal, culturele en demografische gegevens heb je nodig voor het beantwoorden van jouw doelgroepanalyse vragen.
Doelgroepanalyse: jouw doelgroep onder de loep
Het woord zegt het al een beetje. Met een doelgroepenanalyse breng je jouw doelgroep in kaart. Je maakt een doelgroepanalyse namelijk om je marketingstrategie op af te stellen. Je wil natuurlijk wel dat jouw boodschap straks de juiste personen bereikt. Je weet dus met een doelgroepanalyse exact wie je moet benaderen, doordat je een gedetailleerd profiel hebt opgesteld. Met een doelgroepanalyse breng je diverse factoren in kaart, waarbij je als het ware in de huid te kruipt van je doelgroep.
Met een doelgroepanalyse kom je erachter;
- Wat de kenmerken van je doelgroep zijn;
- Wat de wensen en behoeftes van je doelgroep zijn;
- Hoe je jouw doelgroep kan benaderen;
- Waar je jouw doelgroep kan bereiken;
- Welke tone-of-voice je gebruikt voor jouw boodschap
- Hoe jouw product of dienst voorziet in de behoeften van jouw doelgroep.
Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe beter jij jouw boodschap daarop aan kan laten sluiten, hoe groter je succes zal zijn.
Kruip met een doelgroepanalyse in de huid van je klant
Om dat te doen breng je met je doelgroepanalyse de volgende gegevens in kaart:
- Maak gebruik van demografische gegevens voor jouw doelgroepanalyse: Wat is de leeftijd, gezinssamenstelling, opleiding,- en inkomensniveau van jouw doelgroep?
- Maak gebruik van geografische gegevens voor jouw doelgroepanalyse: Wat is de afstand van je bedrijf tot jouw doelgroep? In welke buurt, postcode of gemeente woont jouw doelgroep? Wat zijn de kenmerken van die regio?
- Gezondheidsfactoren kunnen een rol spelen in jouw doelgroepanalyse: Is jouw doelgroep sportief, bewegen ze wekelijks? Drinken ze alcohol, of roken ze?
- De fysieke leefomgeving van jouw doelgroep: Woont jouw doelgroep stedelijk of juist niet?
- Neem de culture leefomgeving op in je doelgroepanalyse: Zijn er bijvoorbeeld verschillende etnische culturele achtergronden binnen jouw doelgroep?
- Maak gebruik van psychografische gegevens voor jouw doelgroepanalyse: Op welke politieke partij stemt je doelgroep?
- Maar kom ook achter de interesses, wensen en behoeften van je doelgroep.
Maar hoe maak je nou zo’n doelgroepanalyse?
Hoe krijg je nu antwoord op de bovenstaande vragen? De benodigde gegevens voor je doelgroepanalyse kun je op verschillende manieren verkrijgen.
Via field research. Hierbij ga je zelf op pad, met bijvoorbeeld een vragenlijst. Vraag ook vrienden en familieleden om je te helpen hierbij. Stel een enquête op waarin je vraagt naar de behoefte, wensen en interesse van je potentiële klant. Waar ligt het probleem waar jij de oplossing voor hebt? Hier bestaan tegenwoordig trouwens ook veel online oplossingen voor (zoals Surveymonkey, Feedier en Mopinion).
En desk research. Hierbij gebruik je bestaande informatie. Dit doe je door online feiten en cijfers te verzamelen. Mapalize helpt je hierbij. Scheelt je een hoop uitzoekwerk en tijd. Mapalize heeft miljoenen kenmerken voor meer dan 21.000 gebieden in Nederland. Gegevens gebundeld vanuit o.a. het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, etc. Eenvoudig te raadplegen via 1 unieke tool. Deze sociaal, culturele en demografische gegevens heb je nodig om de vragen uit jouw doelgroepanalyse beantwoord te krijgen.
Heb je deze vragen kunnen beantwoorden? Dan kan het ook handig zijn om van je doelgroepanalyse een buyers persona te maken. Een “buyers persona”??? Ik hoor je denken, wat is dat? Het is niet hetzelfde als je doelgroep, maar het is 1 voorbeeld klant die je gedetailleerd samenvat naar aanleiding van je doelgroepanalyse. Deze ene fictieve persoon voldoet dan aan alle eigenschappen die jouw doelgroep heeft. Je kruipt nu echt in de huid van je (toekomstige) klant.
Een buyers persona kan bijvoorbeeld Johan zijn. Johan is 34 jaar, alleenstaand en woont in Rotterdam. Werkt als accountmanager en rijdt in een Volkswagen Polo. Hij houdt van sporten en voetbal kijken. In het weekend zit hij graag zijn vrienden in de kroeg, etc. Op internet zijn hier veel verschillende templates voor te vinden.
Waarschijnlijk is “Johan” niet de enige doelgroep waar jij je op wilt richten en heb je niet 1 doelgroep maar meerdere. Maak dan voor elke doelgroep die je voor ogen hebt een doelgroepanalyse.
Na het maken van je doelgroepanalyse is de volgende stap om alle gegevens te harmoniseren, combineren en analyseren. Je gaat nu een strategie ontwikkelen om de behoeftes van je doelgroep te vervullen. Ga aan de slag met het ontwerp van je marketing- en communicatiestrategie, het verder ontwikkelen van je productaanbod en de prijsstrategie.
Wat zijn de voordelen van een doelgroepanalyse?
De voordelen van het maken van een doelgroepanalyse zijn legio. Het maken van een doelgroepanalyse heeft alléén maar voordelen. Het is een erg nuttig proces dat je helpt jouw product of dienst op de juiste manier te presenteren aan je doelgroep. Doordat je veel informatie verzamelt, analyseert en verwerkt kan je de juiste strategie ontwikkelen om je doelstellingen te bereiken en de positionering van je bedrijf te bepalen.
Omdat je weet wie, waar en hoe je het best kan benaderen, worden jouw marketinguitgaven ook een stuk efficiënter ingezet. Dat betekent dus ook dat je geen energie meer steekt in het bereiken van personen die niet op jouw product of dienst zitten te wachten. Om deze reden is de kans groot dat je conversie zal stijgen en je succes zal groeien.
Welke bedrijven zouden een doelgroepanalyse moeten maken?
Ieder bedrijf zou een doelgroepanalyse moeten maken. Het maken van een doelgroepanalyse is nuttig voor een multinational, een bloemist, zzp-er, een franchisenemer, etc. Je hebt klanten nodig die je diensten of producten willen afnemen. Met een doelgroepanalyse weet je precies waar jouw klanten zitten. Zonder klanten kun je geen bedrijf runnen. Start vandaag nog met het maken van jouw doelgroepanalyse.
Locate your business!