Wat kenmerkt jouw doelgroep? Welke interesses hebben ze?

Mapalize heeft miljoenen kenmerken over duizenden gebieden in Nederland verzameld. Hierdoor is het eenvoudig voor jouw om je doelgroep te bepalen en hun kenmerken inzichtelijk te krijgen.


Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.

Mapalize - Doelgroepkenmerken

Doelgroep kenmerken

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die jij wilt bereiken met jouw boodschap. Deze groep mensen, jouw doelgroep dus, heeft bepaalde doelgroep kenmerken. Jouw doel is om deze doelgroep kenmerken helder voor ogen te hebben. Zodat je precies weet hoe en waar jij je doelgroep bereikt om je dienst, product of informatie onder de aandacht te brengen. Om dit te kunnen doen is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de kenmerken van je doelgroep. Dit is een doelgroepanalyse, die de basis vormt voor je marketingstrategie. Zo zorg je ervoor dat je boodschap bij de juiste personen terecht komt.

Doelgroep kenmerken worden vaak gedefinieerd in termen van opleidingsniveau, leeftijd, geslacht, bestedingsniveau en locatie. Vaak spelen kenmerken als politieke voorkeur, levensovertuiging, waarden en normen ook een rol.

? Tip! Gebruik Mapalize om achter de kenmerken van jouw doelgroep te komen. Wij hebben miljoenen gegevens vanuit betrouwbare bronnen geharmoniseerd en gecombineerd in 1 tool. Zoals Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, etc. Mapalize geeft je bestedingscijfers, leeftijdsopbouw, gezondheidscijfers etc. Kenmerken die je nodig hebt om jouw doelgroep te bepalen. Maak jouw unieke filtercombinatie en vind je doelgroep in een handomdraai. Bespaar jezelf een hoop uitzoekwerk, geld en tijd.

Hoe meer jij weet van je doelgroep, hoe beter jij je boodschap daarop af kunt stemmen. Hoe effectiever je marketingbudget wordt ingezet. Door de kenmerken van je doelgroep in kaart te brengen zul je namelijk weinig tot geen mensen bereiken die niet op je boodschap, product of dienst zitten te wachten.

Mapalize - Doelgroepkenmerken
Mapalize - Doelgroepkenmerken

1. FAQ over doelgroep kenmerken: Wat zijn de meest voorkomende kenmerken van een doelgroep?

De kenmerken van jouw doelgroep bestaan uit verschillende onderdelen zoals.

  • Demografische doelgroep kenmerken: Wat is de leeftijd van jouw doelgroep? Het geslacht van jouw doelgroep? Gezinssamenstelling van jouw doelgroep? Welk inkomen heeft jouw doelgroep?
  • Geografische doelgroep kenmerken: Waar woont jouw doelgroep? Wat zijn de kenmerken van die locatie? En wat is de afstand van jouw locatie tot aan die van jouw doelgroep?
  • Psychografische doelgroep kenmerken: Welke persoonlijkheid heeft jouw doelgroep? Wat is de levensstijl van jouw doelgroep? Welke waarde en normen hebben de mensen uit jouw doelgroep?

? Maar het gaat nog verder. Doelgroep kenmerken waar je ook onderzoek naar kunt doen zijn:

  • De mate van betrokkenheid: Hoe betrokken is jouw doelgroep nu met vergelijkbare producten? Welke factoren spelen een rol voor jouw doelgroep die ze ervan overtuigen jouw product aan te schaffen?
  • De mate van bekendheid: Is jouw product of dienst al bekend bij jouw doelgroep? Wat is jouw marktaandeel? Wat is de houding van jouw doelgroep ten opzichte van jouw product?
  • Koopgedrag: Op basis van welke kenmerken besluit jouw doelgroep jouw producten te kopen?

2. FAQ over doelgroep kenmerken: Wat zijn de belangrijkste kenmerken van een doelgroep?

Wat de belangrijkste kenmerken zijn om je doelgroep te bepalen? Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we eigenlijk nog een stapje terug.

Voordat jij de kenmerken van je doelgroep gaat achterhalen, moet je eerst marktonderzoek doen. Je hebt een heel goed idee, een product of dienst die je onder de aandacht wilt brengen. En je hebt een doelgroep voor ogen. Maar belangrijker nog is om eerst te onderzoeken of je idee haalbaar is. Is er wel een markt voor jouw idee? Als je dit door middel van een marktonderzoek en een SWOT-analyse hebt geanalyseerd en het antwoord is nog steeds “ja”. Ga dan aan de slag met de kenmerken van jouw doelgroep. Zorg dat je in de huid kruipt van je doelgroep.

Weet alle ins en outs, ken hun kenmerken/profiel. Zorg dat je een buyers persona kan maken op basis van de kenmerken van je doelgroep. Met een buyers persona geef je jouw doelgroep 1 gezicht. Dit kan je alleen maken op basis van de kenmerken die jij verzamelt hebt. Op internet vind je hier vele formats voor. De belangrijke kenmerken om een buyers persona op te kunnen stellen voor jouw doelgroep zijn:

  • Demografische kenmerken;
  • Geografische kenmerken;
  • Sociaal economische kenmerken;
  • Psychografische kenmerken;
  • Gedragskenmerken.

3. FAQ over doelgroep kenmerken: Bestaan er per branche andere kenmerken om je doelgroep te bepalen?

Nee. Voor een B2B of een B2C omgeving zijn bovenstaande kenmerken even belangrijk. Wat jij moet doen is weten wie jouw doelgroep is. Waar wonen ze, wat is de leeftijd, waar liggen hun interesses en waar kan je ze bereiken etc. Je wil jouw doelgroep op een effectieve manier bereiken. Iedereen reageert anders op marketing- en communicatie uitingen. Jongeren reageren bijvoorbeeld anders op jouw boodschap dan ouderen. Daarnaast bereik je jouw doelgroep ook niet via dezelfde kanalen. Het is dus belangrijk om precies te weten wie je doelgroep is en hoe te bereiken.

Mapalize - Doelgroepkenmerken
Mapalize - Doelgroepkenmerken

4. FAQ over doelgroep kenmerken: Waar vind ik kenmerken van mijn doelgroep?

De kenmerken van jouw doelgroep kun je vinden door onderzoek te doen. Doe dit aan de hand van field research en desk reseach. Mapalize helpt je met jouw desk research. Heel veel sociaal, economische, geografische en demografische kenmerken vind je in deze tool. Wij hebben miljoenen gegevens vanuit betrouwbare bronnen geharmoniseerd en gecombineerd. Jij bespaart jezelf een hoop tijd en geld, omdat je de kenmerken van jouw doelgroep anders moet verzamelen vanuit verschillende databronnen. Zoals Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, etc. Wij hebben dit huiswerk al voor je gedaan. De kenmerken die je nodig hebt om jouw doelgroep te bepalen vind je in Mapalize. Maak jouw unieke filtercombinatie en vind jouw doelgroep.

Houd ook een field research en vraag je vrienden of familie je te helpen. Stel een vragenlijst samen en kom zo achter de wensen, behoefte en interesse van jouw doelgroep. Hier bestaan tegenwoordig trouwens ook veel online oplossingen voor (zoals Surveymonkey, Feedier en Mopinion). Als je de probleemvraag van jouw doelgroep weet te achterhalen. Weet je precies met welke boodschap jij jouw doelgroep kunt bereiken en jouw producten of diensten te tot een succes te maken.

Locate your business!

To top