Wil je beter inspelen op ontwikkelingen in de markt?
Met een situatieanalyse onderzoek je de omgeving waarin je opereert met jouw onderneming, maar ook de onderneming zelf. Net als bij een SWOT-analyse kom je achter sterke en zwakke punten van je onderneming. Door dit te onderzoeken kun je beter inspelen op ontwikkelingen in de markt en kun je je concurrenten een stapje voor blijven. Mapalize heeft miljoenen kenmerken over gebieden in Nederland die je helpen bij het doen van jouw situatieanalyse.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een situatieanalyse precies?
Om de ontwikkelingen in de markt te volgen, maken organisaties een situatieanalyses. Situatieanalyses worden herhaaldelijk en met enige regelmaat uitgevoerd. Dat stelt organisaties in staat om snel in te spelen op veranderingen in de markt. Het fungeert vaak als basis van strategische beleidsontwikkeling van een organisatie.
Waar bestaat een situatieanalyse eigenlijk uit? Het bestaat uit twee onderdelen. Een interne en externe analyse. Met de interne analyse onderzoek je de organisatie zelf: wat zijn de sterke en zwakke punten. Deze analyse wordt ook gebruikt voor het maken van een SWOT-analyse. Met de externe analyse onderzoek je de kansen en bedreigingen van buitenaf. Dit zijn factoren waar een organisatie geen invloed op heeft. De externe analyse bestaat uit 4 onderdelen: afnemersanalyse, bedrijfstakanalyse, concurrentieanalyse en distributieanalyse. Ook wel de ABCD-analyse genoemd.
Hoe werkt Mapalize voor mijn situatieanalyse?
TIP: Mapalize helpt je met het maken van situatieanalyses. Niet met het interne gedeelte, want jij kent de interne bedrijfssituatie beter dan wij. Mapalize helpt je met het maken van externe analyses.
Deze unieke tool bevat miljoenen kenmerken, zoals demografische, economische en sociaal-culturele kenmerken voor meer dan 21.000 gebieden in Nederland. Data uit betrouwbare bronnen zoals Centraal Bureau voor de Statistiek, GGD, Kiesraad, Kamer van Koophandel etc. Deze complexe datasets hebben wij al gecombineerd en geharmoniseerd. Het enige dat jij hoeft te doen is de informatie analyseren.
Bepaal het gebied van je situatieanalyse en combineer verschillende kenmerken. Krijg snel inzicht in het besteedbaar inkomen, werkeloosheidscijfers, opleidingsniveau en huisvesting van een gebied. Maar zie ook welke bedrijfssectoren er nog meer zijn gevestigd en wat de afstand is tot allerlei voorzieningen in dat gebied. Mapalize maakt jouw externe analyse een stuk makkelijker. Bespaar op dure bureaus die situatieanalyses voor je maken. Maak je de situatieanalyses sowieso al zelf? Dan bespaar je jezelf een hele hoop tijd en spreadsheet stress. En nog een pluspunt: Mapalize is ook nog eens heel gebruiksvriendelijk!
Waarom zou je een situatieanalyse moeten maken?
Elke organisatie zou regelmatig een situatieanalyse moeten maken. De markt is grillig en is onderhevig aan continue verandering. Om de boot niet te missen, of ingehaald te worden door concurrenten is het noodzakelijk om hierop te blijven inspelen. Houd jezelf met een situatieanalyse op de hoogte van ontwikkelingen in je sector, van je concurrenten en je afnemers. Misschien kom je erachter dat je een andere afnemersgroep moet gaan bedienen, of zijn er bepaalde technologische ontwikkelingen waarop je moet inspelen?
Vaak is een situatieanalyse dan ook onderdeel van je marktonderzoek, of marketingonderzoek. Door de informatie uit je situatieanalyse te verwerken in je marketingonderzoek, heb je een duidelijk beeld van de markt en haar behoeften. En kun je beter inspelen op veranderingen en blijf je je concurrenten een stapje voor.
Wat zijn de voordelen van het maken van een situatieanalyse?
De interne en externe analyses samen komen tot een heldere situatieanalyse. Je weet nu hoe de omgeving waarin je opereert eruit ziet. Op strategisch niveau ben je nu in staat om onderbouwde beslissingen te maken. Je kent nu de ins en outs van de huidige situatie, de belangrijkste kansen en bedreigingen die je van buitenaf kunt verwachten, en de sterke en zwakke punten van binnenin de organisatie.
Locate your business!