Vergroot je omzet met de juiste verzorgingsgebieden!
Met de juiste verzorgingsgebieden voorkom je kannibalisatie tussen je vestigingen en optimaliseer je de omzet. Het definiëren van de juiste verzorgingsgebieden kan een tijdrovende klus zijn. Met Mapalize maak en beheer je jouw verzorgingsgebieden eenvoudig. Je krijgt inzichten over jouw verzorgingsgebieden, zodat je kunt inspelen op ontwikkelingen en verhoog de omzet per vestiging.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een verzorgingsgebied?
Een verzorgingsgebied is het geografisch gebied waar de klanten wonen die gebruik maken van jouw producten en/of diensten. Hoe groter dit gebied is, hoe meer potentiële klanten er zijn. Meestal wordt het verzorgingsgebied uitgedrukt in de vorm van een aantal kilometers, inwonersaantal, reistijd rondom een vestiging.
Verzorgingsgebied bepalen
Met Mapalize breng je eenvoudig verzorgingsgebieden in kaart. Selecteer een of meerdere gebieden of een bereik vanaf een bepaalde locatie. Vervolgens zie je in 1 oogopslag de geografische, sociaal & demografische opbouw van de regio. Breng hierbij ook eenvoudig concurrenten in kaart om een vollediger beeld van het verzorgingsgebied te krijgen. Maak gebruik van doelgroepsegmenten om direct inzicht te krijgen in het afnemerspotentieel.
Breng je verzorgingsgebied in kaart
Het in kaart brengen van verzorgingsgebieden is een tijdrovende en arbeidsintensieve klus. Maar met Mapalize is dat verleden tijd! Met een paar muisklikken heb jij jouw verzorgingsgebied(en) in kaart gebracht. Mapalize is een gereedschapskist vol big data. Miljoenen cijfers in 1 unieke tool die jij combineert en analyseert. Data uit diverse betrouwbare bronnen die jij nodig hebt voor het bepalen van jouw verzorgingsgebied. Combineer data vanuit het Centraal Bureau voor de Statistiek met de Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD, UWV etc. Vraag een spreiding op of ga zelf aan de slag met meerdere variabelen om je verzorgingsgebied tot in detail te onderzoeken.
Mapalize is een gebruiksvriendelijke tool. Wij bieden persoonlijke service. En het is helemaal niet duur! Probeer het zelfs gratis uit. Maak jouw verzorgingsgebied snel en simpel.
Niet eerder een verzorgingsgebied bepaald?
Is dit de eerste keer dat je een verzorgingsgebied gaat bepalen? Lees dan verder. Dan leggen we je uit hoe je dat het best kan doen.
Marktonderzoek en verzorgingsgebied
Voordat je jouw verzorgingsgebied gaat bepalen is het belangrijk dat je eerst een marktonderzoek doet. Je marktonderzoek vormt namelijk de basis van het bepalen van je verzorgingsgebied, maar ook voor het maken van je marketingplan en concurrentieanalyse. Met een marktonderzoek kijk je of je ideeën wel haalbaar zijn. Heb je een marktonderzoek uitgevoerd en zijn je ideeën realistisch? Dan kan je je verzorgingsgebied gaan bepalen.
Verzorgingsgebied bepalen
In principe is je verzorgingsgebied een geografische afbakening van een bepaalde regio. Uit deze regio komen jouw klanten. Hoe groter de regio van je verzorgingsgebied, hoe meer potentiële klanten. Verzorgingsgebieden in de randstad zijn over het algemeen kleiner dan daarbuiten, omdat binnen een klein gebied meer potentiële klanten wonen die jouw product of dienst kunnen afnemen.
Ben je een franchisenemer of retailer? Dan zal je waarschijnlijk een exclusief verzorgingsgebied hebben, zodat er geen onderlinge concurrentie ontstaat. Als je je verzorgingsgebieden in Mapalize hebt gedefinieerd, dan zie je snel eventuele overlap tussen je verzorgingsgebieden.
Verzorgingsgebied onderzoeken
Voordat je je ergens gaat vestigen is het belangrijk om je locatie of verzorgingsgebied goed te onderzoeken. Zo voorkom je een mogelijke tegenvaller. Binnen het verzorgingsgebied ga je onderzoeken waar je doelgroep zich bevindt. Waar wonen ze en wie zijn ze en wat hebben ze te besteden. Waar zijn eventuele concurrenten gevestigd binnen je verzorgingsgebied? Hoe kun je je onderscheiden van hen?
Om je verzorgingsgebied te onderzoeken kan je desk research en field research inzetten. Ga zelf op pad (field research) en stel een vragenlijst op voor potentiële afnemers. Waar zijn ze naar op zoek? Wat missen ze? Hier bestaan tegenwoordig trouwens ook veel online oplossingen voor (zoals Surveymonkey, Feedier en Mopinion).
Het grootste deel van het onderzoek van je verzorgingsgebied zal echter van achter je bureau zijn: desk research. Je bent bezig met het interpreteren en combineren van veel cijfers en feiten om tot een goede analyse te komen.
Desk research verzorgingsgebied en Mapalize
Mapalize helpt je met deze tijdrovende klus. Complexe datasets van het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, UWV, Politie, GGD en Kiesraad hebben wij al gecombineerd en geharmoniseerd. Jij hoeft ze alleen maar te analyseren. Mapalize geeft cijfers van jouw verzorgingsgebied zo in kaart. Cijfers over je doelgroep, inwonersaantal, gezinssamenstelling en besteedbaar inkomen. Vraag deze gegevens op als spreiding of ga zelf aan de slag met meerdere variabelen om meer de diepte in te gaan met de cijfers. Voeg er je concurrenten aan toe en krijg een overzichtelijk beeld. Heb je jouw ideale verzorgingsgebied bepaalt? Met 1 druk op de knop vindt je soortgelijke regio’s die een vergelijkbaar profiel hebben als jouw verzorgingsgebied. Ideaal wanneer je toe bent aan expansie.
DIY. Probeer het gratis! Het inzichtelijk krijgen van verzorgingsgebied was niet eerder zo makkelijk.
Online verzorgingsgebied
Hoe zit dat met een online verzorgingsgebied? Op het internet vervaagt de afbakening van een verzorgingsgebied. Je hebt hier geen fysieke grenzen. Als Nederlandse organisatie kun je bijvoorbeeld een .com en een .nl domein registreren en wereldwijd producten verkopen. Toch kan het zo zijn dat bedrijven online wel een fysieke grens hanteert. Door bijvoorbeeld wet en regelgeving, voorwaarden of overeenkomsten met distributeurs. Een mooi voorbeeld hiervan is Apple: in Nederland is het niet mogelijk om via de officiële Apple store een Thais Apple toetsenbord te bestellen.
Locate your business!