Waar open jij jouw nieuwe vestiging?
Je hebt verschillende vestigingen en je hebt ambitie om een volgende nieuwe vestiging te openen. Maar waar? Om antwoord te krijgen op die vraag maak je een vlekkenplan. Een vlekkenplan geeft je inzicht in waar expansiemogelijkheden voor jou zijn. Leer het nieuwe gebied kennen en onderzoek waar je concurrenten zijn. Met Mapalize maak je eenvoudig een vlekkenplan op een kaart. Je krijgt snel inzicht in waar je potentiële nieuwe vestigingslocaties zijn.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Toe aan uitbreiding? Maak een witte vlekkenplan!
Ben jij als organisatie toe aan uitbreiding? Mapalize helpt je daarbij. Bijvoorbeeld met het opstellen van een witte vlekkenplan.
Om een nieuwe regio’s te vinden voor een nieuwe vestiging, moet je eerst weten wat een vestiging succesvol maakt. Wat is het profiel van een regio waar je een goed lopende vestiging hebt? Bestaan er andere regio’s met een vergelijkbaar profiel? Met Mapalize breng je dit eenvoudig in kaart. Je krijgt inzicht in potentiële groeiregio’s. Door vestigingen van je concurrenten wel of niet te tonen, weet je hoe locaties zich tot elkaar verhouden.
Het gebiedsprofiel maakt je analyse compleet: ieder potentieel groeiregio heeft zijn eigen karakteristieken, door deze regio’s naast elkaar te zetten en in Mapalize met elkaar te vergelijken, kom je snel tot jouw short-list.
Andersom kan natuurlijk ook: je komt er middels jouw witte vlekkenplan achter dat er een oververtegenwoordiging van vestigingen is in een bepaalde regio. Neem deze “learnings” mee in je strategisch plan.
Met Mapalize maak je eenvoudig gebiedsanalyses. Mapalize heeft miljoenen gegevens voor meer dan 21.000 regio’s in Nederland (buurten, postcodegebieden, woonplaatsen, etc.). Complexe datasets van o.a. Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, GGD, Kiesraad, UWV zijn gecombineerd en geharmoniseerd. Maak deze kenmerken simpel zichtbaar op de kaart als spreiding. Of gebruik meerdere detail filters tegelijk om zo kansrijke gebieden te vinden.
Bespaar op dure bureaus die het werk voor je doen en houd zelf de touwtjes in handen. Ben je al actief bezig met een witte vlekkenplan? Bespaar jezelf dan een hoop uitzoekwerk, stress en tijd. Wij hebben de data al overzichtelijk in huis.
Wat is een witte vlekkenplan?
Een witte vlekkenplan maak je als organisatie om in kaart te brengen waar groeimogelijkheden liggen. Een witte vlekkenplan geeft je inzicht in geografische regio’s waar kansen en mogelijkheden liggen om uit te breiden. Voor bijvoorbeeld franchiseorganisaties en retailers is een witte vlek in het opgestelde witte vlekkenplan, een regio waar zich nog geen vestigingen bevinden. In het witte vlekkenplan kunnen deze witte vlekken gezien worden als toekomstige, potentieel nieuwe regio’s om je te vestigen. Aan de hand van het witte vlekkenplan ga je een goede locatiestrategie opzetten om je groeiplannen werkelijkheid te maken.
Afbakening van je witte vlekkenplan
Theoretisch gezien kunnen witte vlekken zich overal voordoen in je gemaakte witte vlekkenplan. Gelukkig wordt het uitzoeken van jouw witte vlekkenplan een stuk overzichtelijker, doordat je werkt met vooraf opgestelde vestigingscriteria. Immers, je weet jouw doelgroep en wat een locatie succesvol maakt.
Witte vlekkenplan en locatiestrategie
Bovengenoemde criteria zijn van belang voor het maken van een witte vlekkenplan. Wanneer je deze criteria hebt toegepast in Mapalize, krijg je potentiële vestigingsregio’s inzichtelijk. Onderzoek de vele socio- en cultureel-demografische kenmerken van een regio, zoals bijvoorbeeld bestedingscijfers, kiesgedrag, gezinssamenstelling, afstand tot en naar bepaalde voorzieningen etc. Rangschik nu de potentiële locaties vanuit het witte vlekkenplan op de kansrijkheid per locatie. De vervolgstap is dat je een locatiestrategie gaat bepalen op basis van een vestigingsplaatsonderzoek. Mapalize helpt je hier ook hierbij.
Locate your business!