Ken je markt en laat je omzet toenemen!
Met het doen van een DESTEP-analyse leer je de markt en omgeving waarin je bedrijf opereert beter kennen. Daardoor kun je beter inspelen op ontwikkelingen en veranderingen. Dit maakt je bedrijf flexibelere en zal je omzet toenemen.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een DESTEP analyse?
Een DESTEP analyse is een analyse die je maakt van de externe omgeving, de macro omgeving genoemd. Met een DESTEP analyse is het de bedoeling dat je de macro omgeving zorgvuldig in kaart brengt. DESTEP factoren beïnvloeden jouw bedrijf namelijk indirect. Het lastige is dat je hier zelf geen invloed op uit kunt oefenen. Máár de factoren in de DESTEP analyse zijn wel van zeer groot belang voor het succes van jouw bedrijf. Het maken van een DESTEP analyse is een belangrijk onderdeel wanneer jij jouw strategisch marketingplan op gaat stellen. Jouw DESTEP analyse vertelt je iets over de kansen en bedreigingen van buitenaf. Bedreigingen waar jij rekening mee moet houden en kansen waar je op in moet spelen. De omgevingsanalyse maak je aan de hand van het DESTEP model, waar de DESTEP analyse uit voortvloeit. DESTEP is een afkorting van 6 macro factoren:
- Demografische factoren
- Economische factoren
- Sociale factoren
- Technologische factoren
- Ecologische factoren
- Politieke factoren
Tip! Gebruik Mapalize om een groot deel van je DESTEP analyse te maken. Mapalize heeft miljoenen cijfers over demografische, geografische, sociaal en culturele kenmerken. Kenmerken voor jouw DESTEP analyse die jij normaal gesproken uit verschillende bronnen moet halen zoals Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD, etc. De kenmerken voor je DESTEP analyse hebben wij al voor je gecombineerd, geharmoniseerd en eenvoudig in 1 tool verwerkt. Vraag Mapalize bijvoorbeeld naar gemiddeld opleidingsniveau, religie, leeftijdsopbouw, besteedbaar inkomen en bewegingsrichtlijnen. Met een paar muisklikken heb jij alle cijfers compleet voor jouw DESTEP analyse. Lekker efficiënt, goedkoop en zonder stress. Goed, terug naar de uitleg van de factoren voor jouw DESTEP analyse.
Het is de bedoeling dat je aan de hand van jouw DESTEP analyse de genoemde 6 macro factoren in kaart brengt. Door een DESTEP analyse te maken krijg jij inzichtelijk wat de belangrijkste markt ontwikkelingen en trends zijn. Zo kun jij kansen optimaal benutten en bedreigingen het hoofd bieden.
Wat is het doel van een DESTEP analyse?
Het doel van het maken van een DESTEP analyse is dat je inzicht krijgt in de grootte van je (potentiële) doelgroep, samen met de potentie en ontwikkelingen van de markt. Deze kansen en bedreigingen verwerk jij in je SWOT-analyse om jouw strategisch marketingplan op te zetten.
Moeten alle 6 factoren voor je DESTEP analyse onderzocht worden?
Afhankelijk van de omgeving waarin je opereert kies jij de DESTEP factoren die voor jou van belang zijn. Je hoeft ze dus niet allemaal in kaart te brengen als ze niet relevant zijn.
Het maken van een DESTEP analyse is een terugkerend proces. Je maakt regelmatig een DESTEP analyse, want de externe omgeving is voortdurend in beweging. Belangrijk dat je blijft inspelen op de trends en ontwikkelingen in de markt.
De factoren uit een DESTEP analyse
Laten we iets meer inzoomen op de verschillende factoren van een DESTEP analyse. Zodat je precies weet welke vragen relevant zijn voor het maken van je DESTEP analyse. Nogmaals, houd je DESTEP analyse efficiënt! Je hoeft niet alle 6 genoemde factoren te onderzoeken voor je DESTEP analyse. Is er geen informatie over een bepaalde DESTEP factor, of is het niet van toepassing voor jouw DESTEP analyse? Sla deze dan gewoon over.
Demografische factoren van de DESTEP analyse
Demografische factoren gaan over de samenstelling en omvang van de bevolking (inwoners van een gebied). Met dit onderdeel van de DESTEP analyse breng je in kaart hoe groot jouw markt is en waar de kansen liggen. Bij demografische factoren kijk je bijvoorbeeld naar:
- Leeftijdsopbouw
- Opleidingsniveau
- Etnische afkomst
Economische factoren van de DESTEP analyse
Economische factoren van een gebied, zoals inkomensgegevens en bedrijvigheid. Een belangrijk onderdeel, want het bepaalt indirect het succes van jouw bedrijf. Gaat de koopkracht achteruit? Dan betekent dit dat mensen minder te besteden hebben en dus ook dat (potentiële) klanten jouw product of dienst mogelijk minder kunnen afnemen. Dat geldt andersom natuurlijk ook. Als de koopkracht toeneemt, dan hebben mensen meer te besteden en is het aannemelijk dat de verkoop van jouw product of dienst toeneemt. Bij economische factoren onderzoek je bijvoorbeeld:
- Werkloosheid
- Inkomen
- Arbeidsparticipatie
Sociaal-culturele factoren van de DESTEP analyse
Sociaal-culturele factoren gaan over de consument. Iedereen is anders, welke normen en waarden zijn er in een gebied? Als je deze DESTEP factor onderzoekt, kun je de kenmerken van jouw (potentiële) doelgroep inventariseren en een inschatting maken hoe groot de vraag zal zijn naar jouw product of dienst. Bij sociaal-culturele factoren van je DESTEP analyse onderzoek je:
- Religie
- Interesses
- Levensstijl
Technologische factoren van de DESTEP analyse
Technologische factoren zijn ontwikkelingen in de techniek waar je rekening mee moet houden bij het opstellen van jouw DESTEP analyse. Je onderzoekt bijvoorbeeld de verbeteringen van productiemethodes en innovaties van goederen en diensten. Een voorbeeld van een technologische ontwikkeling is het gebruik van chatbots op een website. De factoren die je onderzoekt bij deze DESTEP factor zijn:
- Automatisering
- Trends
- Innovaties
Ecologische factoren van de DESTEP analyse
Ecologische factoren hebben te maken met de fysieke omgeving die je bedrijf kunnen beïnvloeden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het milieu en klimaat. Neem duurzaamheid. Veel consumenten vinden het belangrijk dat producten en diensten tegenwoordig duurzaam ontwikkeld worden. Speel jij hier al op in? Houd bij deze DESTEP factor rekening met:
- Milieuvoorschriften
- Klimaat
- Emissie
Politieke factoren van de DESTEP analyse
Met de politieke factoren onderzoek je de overheid en de regelgeving. In welke mate oefenen zij invloed uit op het gebied, zoals wet- en regelgeving en subsidies. De overheid heeft namelijk grote invloed op belangrijke zaken als inkomstenverdeling, arbeidsmarkt en gezondheidszorg. Kijk bij deze laatste DESTEP factor naar:
- Wetgeving
- Subsidies
- Regelgeving ten aanzien van de handel
Wat is het voordeel van het maken van een DESTEP analyse?
Het voordeel van het maken van een DESTEP analyse is dat jij alle trends en ontwikkelingen van buitenaf helder in kaart brengt. Uit de DESTEP analyse vloeien kansen en bedreigingen waar jij op in kan spelen. Zo blijf je jouw concurrenten een stapje voor en weet je beter wat jouw boodschap wordt naar je (potentiële) klanten. Door een DESTEP analyse te maken, kom je een stapje dichter bij je strategische marketingplan. Jouw marketingstrategie stem je namelijk af op de uitkomsten van jouw DESTEP analyse. De kansen en bedreigingen vanuit de DESTEP analyse verwerk je namelijk in je SWOT-analyse. Misschien wil je nog verder de diepte in naar aanleiding van je gemaakte SWOT-analyse? Gebruik dan de factoren uit jouw DESTEP analyse, voor het maken van een confrontatiematrix. Met het maken van een DESTEP analyse ben je weer een stapje dichterbij de ontwikkeling van je strategisch marketingplan.
Locate your business!