Ken jouw concurrenten en blijf ze voor!
Door het maken van een concurrentieanalyse met Mapalize breng je jouw concurrenten in beeld, waardoor je ze beter een stapje voor blijft en op die manier meer omzet genereert.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een concurrentieanalyse?
Wat een concurrentieanalyse is? Met een concurrentieanalyse krijg jij inzicht in welke strategie je concurrenten hanteren. Maar ook wat de sterke en zwakte punten van je concurrenten zijn. Met al deze informatie weet jij waar je concurrentievoordeel kunt halen. Daarnaast weet jij op welk gebied je kunt onderscheiden van je concurrent. Hier wordt vervolgens je marketingstrategie op afgestemd. Bestudeer je concurrenten dus heel goed en doe er je voordeel mee.
Tip! Gebruik voor het maken van jouw concurrentieanalyse Mapalize. Mapalize heeft namelijk miljoenen kenmerken voor meer dan 21.000 regio’s in Nederland. Data uit bronnen die jij nodig hebt om je concurrentenanalyse te maken. Gegevens vanuit het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD, etc. Wij hebben deze gegevens gecombineerd en geharmoniseerd. Krijg inzicht in bestedingscijfers, gezinssamenstelling, afstand tot voorzieningen etc.
Wij hebben het huiswerk om je concurrenten in kaart te brengen al deels voor je gedaan. Om je concurrentie analyse te maken is het enige dat jij hoeft toe doen: de gegevens van je concurrent importeren. En de kenmerken die zichtbaar worden te analyseren.
Waarom een concurrentieanalyse maken?
Een concurrentieanalyse is heel belangrijk om te maken, omdat je je wil onderscheiden van je concurrenten. Je wil het anders doen dan je concurrent. Maar hoe doe je dat? Wanneer onderscheidt je jezelf van je concurrenten? Is dat alleen wanneer je goedkoper bent dan je concurrent? Als je serviceniveau hoger is dan die van je concurrent? Wanneer je makkelijker bereikbaar dan je concurrent? Of als je het net even iets anders aanvliegt dan je concurrent?
Met het maken van een concurrentieanalyse weet je precies wat er speelt in de markt en wat je concurrenten doen. Dit helpt je om er achter te komen waarom klanten bij jouw moeten kopen. Wat jouw boodschap gaat worden waarmee jij je onderscheidt van de anderen.
Wanneer je jouw concurrentieanalyse maakt, zet je de sterke en zwakke punten van je bedrijf op een rij ten opzichte van je concurrenten. Handig, want deze gegevens kun je weer gebruiken voor je SWOT-analyse.
Let op! De markt en de wereld verandert snel. Net als je SWOT-analyse, afnemersanalyse en omgevingsanalyse is het belangrijk ook een concurrentieanalyse regelmatig te maken. Zorg dat je je concurrenten een stapje voor blijft door bijvoorbeeld in te spelen op nieuwe technologieën en trends.
Weet wie jouw concurrenten zijn met een concurrentieanalyse
Heb jij je directe concurrenten goed op je netvlies? Je weet waar ze gevestigd zijn? Voor je desk research gebruik je Mapalize. Breng je concurrenten nog beter in kaart. Upload de locatiegegevens en kom onder andere achter:
- Het besteedbaar inkomen van de doelgroep van je concurrent;
- Wat de eigenschappen van de locatie zijn waar je concurrent gevestigd is;
- Op welke samenstelling van huishoudens je concurrent zich richt;
- Wat het opleidingsniveau is van de doelgroep van de concurrent;
- Wat de afstand van je concurrent is tot voorzieningen zoals de bioscoop of het café;
- Wat de politieke voorkeur van de klanten van jouw concurrent zijn.
Met het gebruik van Mapalize kom je nog veel meer te weten over je concurrenten. Mapalize heeft namelijk miljoenen kenmerken voor meer dan 21.000 gebieden in Nederland. Data uit enkel betrouwbare bronnen gecombineerd en geharmoniseerd. Scheelt je een hoop uitzoekwerk, geld en stress.
Hoe maak je zo’n concurrentieanalyse eigenlijk?
Bepaal eerst het doel van je concurrentieanalyse. Wat wil jij weten van je concurrenten? Een paar voorbeelden die je zou willen weten van je concurrenten:
- Welke prijsstrategie hanteren zij?
- Welke producten of diensten bieden zij aan?
- Wie zijn hun afnemers/klanten?
- Wat is het profiel van de omgeving waarin zij opereren?
Schrijf je doelen op, zodat je het overzicht niet kwijt raakt, en je voor iedere concurrent hetzelfde onderzoekt. Dan beoordeel je elke concurrent op dezelfde punten.
Het is belangrijk om eerst uit te zoeken wie je concurrenten zijn. Tip! Houd dit ook overzichtelijk voor jezelf. Neem maximaal 6 concurrenten op in je concurrentieanalyse, zo houd je het overzicht. Als je te veel concurrenten analyseert, raak je snel de draad kwijt. Het kost dan te veel tijd, je raakt het overzicht kwijt. Als je onderzoekt wie je concurrenten zijn, maak dan onderscheid tussen directe en indirecte concurrenten.
Directe concurrenten zijn organisaties die dezelfde doelgroep, producten of diensten aanbieden als jij. Daarbij is de locatie, dus de regio (ook internet), waar je operationeel bent gelijk aan die van een directe concurrent.
Indirecte concurrenten zijn bedrijven die vergelijkbare producten of diensten als jij aanbieden. Concentreer je met je concurrentieanalyse alleen op je directe concurrenten.
Overige vragen voor jouw concurrentieanalyse: field research
- Welke prijzen of uurtarieven hanteren je concurrenten? Misschien geven ze korting? Je zou zelf eens een aanvraag voor een offerte kunnen doen;
- Hoe is de klantenservice? Zijn ze 24/7 bereikbaar, of niet? Ondervind het zelf, en bel je concurrent op met een vraag die jou ook weer verder kan helpen om je onderscheidend vermogen in kaart te brengen;
- Duurzaamheid speelt tegenwoordig een grote rol. Voor veel consumenten is het een belangrijk onderdeel van een aankoopproces. Zijn de producten of diensten duurzaam geproduceerd door je concurrent? Het kan zijn dat je je hiermee kan onderscheiden ten opzichte van je concurrent;
- Maken je concurrenten reclame? Zo ja, hoe adverteren je concurrenten? Wat is de boodschap van je concurrent en welke kanalen (print, televisie, online, etc) gebruiken ze?
- En hoe bieden je concurrenten hun diensten/producten aan? Misschien leveren je concurrenten op no-cure-no-pay, of op basis van een abonnement?
Van concurrentieanalyse naar concurrentiematrix
Breng al deze vragen in kaart en zet je geselecteerde concurrenten overzichtelijk in een tabel. Per concurrent noteer je voor elke vraag de zwakke en sterkte punten. Zo zie je in 1 oogopslag de verschillen.
Ga naar aanleiding van je concurrentieanalyse geen nieuwe bedrijfsstrategie bedenken, alleen maar omdat een concurrent bijvoorbeeld goedkoper of beter bereikbaar is. Maar neem alle bevinden vanuit je concurrentieanalyse mee in je SWOT-analyse en confrontatiematrix. Als een concurrent bijvoorbeeld goedkoper is, dan noteer je dat bij de bedreigingen in je SWOT-analyse.
Hier kun jij straks je marketingstrategie perfect op afstemmen. Met deze informatie weet jij straks als geen ander je doelgroep te bereiken. Met de juiste tone-of-voice en een hele heldere boodschap.
De voordelen van een concurrentieanalyse
Door het maken van een concurrentieanalyse kun je dus onder andere:
- Ontdekken waar je kansen in de branche zijn;
- Weet je waar jouw onderscheidend vermogen ligt;
- Je prijsstrategieën bepalen;
- En je marketingstrategie optimaliseren.
Locate your business!