Weet wie geïnteresseerd is in jouw product, of dienst. Leer je doelgroep kennen!

Door je doelgroep te leren kennen, kun je jouw product of dienst beter afstemmen op hun behoeften. Voor ieder product, of dienst bestaat een andere doelgroep. Leer die kennen en vergroot zo het succes van je onderneming.


Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.

Mapalize - Doelgroep bepalen

Doelgroep bepalen

Het bepalen van je doelgroep is van essentieel belang voor het succes van je bedrijf. Of je nu een nieuw product of dienst in de markt wil zetten, of je bestaande merk beter wil positioneren. De juiste doelgroep bepalen is niet alleen belangrijk voor de verkoop van jouw producten of diensten, maar ook voor het inzetten van bijvoorbeeld je marketingbudget. Door het bepalen van je doelgroep zorg je ervoor dat jouw boodschap de juiste personen bereikt en je niet met hagel om je heen schiet.

Mapalize helpt je met het in kaart brengen van jouw doelgroep. Handig want we hebben een heel set voor ingestelde doelgroepen. Welke dat zijn lees je hier.

Mapalize heeft miljoenen cijfers inzichtelijk gemaakt om jouw doelgroep te bepalen. Cijfers die jij nodig hebt over:

  • Geslacht van je doelgroep;
  • Leeftijd van je doelgroep;
  • Woonplaats van je doelgroep;
  • Inkomensgegevens van je doelgroep;
  • Gezinssamenstelling van je doelgroep;
  • Burgerlijke staat van je doelgroep;
  • Opleidingsniveau van je doelgroep;
  • Religieuze achtergrond van je doelgroep;
  • Gezondheidscijfers van je doelgroep;
  • Politieke voorkeur van je doelgroep;
  • Afstand van je doelgroep naar voorzieningen zoals de bioscoop, het ziekenhuis, zwembad etc.

Al deze kenmerken komen uit betrouwbare bronnen zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, GGD, Politie etc. Wij hebben deze complexe data al gecombineerd en geharmoniseerd en worden visueel op de kaart van Nederland. Jij hoeft enkel op gewenste kenmerken te filteren en analyseren. Je weet snel wie je doelgroep is en niet onbelangrijk, waar ze zich bevindt. Ook handig voor vervolgstappen als een locatieonderzoek of voor het vaststellen van lokale campagneregio’s.

Probeer Mapalize gratis. Je zit nergens aan vast. Maak het jezelf makkelijk en bespaar tijd, geld en een boel gehannes met verschillende data bronnen. Wij hebben dat al voor je gedaan.

Mapalize - Doelgroep bepalen
Mapalize - Doelgroep bepalen

Doelgroep bepalen en marktonderzoek

Ga je nu gelijk aan de slag met het bepalen van je doelgroep zonder dat je marktonderzoek hebt gedaan? Stop dan even met het in kaart brengen van je doelgroep! Ga eerst onderzoeken of het idee dat je hebt wel haalbaar is. Een marktonderzoek is de basis van je marketingplan en andere onderzoeken zoals locatie onderzoek, concurrentie analyses en dus ook je doelgroep onderzoek. Is er geen markt voor je idee? Zijn er teveel concurrenten? Zijn er teveel ingewikkelde wetten en regels voor jouw idee?  Dan zul je terug naar de tekentafel moeten om je plannen bij de schaven. Heb je marktonderzoek gedaan en zijn je ideeën haalbaar? Dan kan je aan de slag met het bepalen van je doelgroep.

Doelgroep bepalen en marktsegmentatie

Het bepalen van je doelgroep noemen we ook wel marktsegmentatie. De markt is heel groot, en niet iedereen is een potentiële doelgroep. Uiteraard zou je dat wel willen, maar dat is niet haalbaar. Je gaat de markt dus opdelen, segmenteren, om een duidelijk herkenbare doelgroep vast te stellen voor jouw product of dienst. Natuurlijk wil je dat jouw doelgroep zo groot mogelijk is, maar je moet je doelgroep durven kiezen. Voor je marketingcommunicatie is dit heel belangrijk. Je wil dat jouw boodschap de juiste doelgroep bereikt. Hoe groter jouw doelgroep, hoe lastiger en kostbaarder het wordt om ze te bereiken. Schieten met hagel is erg zonde voor je marketingbudget. Durf te segmenteren op een kleine doelgroep die je goed weet te bereiken met jouw boodschap. Je marketingbudget wordt hierdoor optimaal ingezet. Belangrijk is dat jouw doelgroep zich kan identificeren met jouw boodschap. Hoe meer jij weet over je doelgroep hoe beter jouw boodschap hierop aansluit. Hoe meer de doelgroep het gevoel krijgt dat je hem/haar begrijpt. Hoe eerder zij geneigd zijn om jouw product of dienst aan te schaffen.

Nog een pluspunt om je doelgroep te segmenteren: hoe kleiner jouw doelgroep hoe efficiënter en gedetailleerder jouw verdere onderzoeken verlopen. Onderzoeken naar bijvoorbeeld vestigingslocaties, marketingcampagneregio’s of concurrentieanalyses.

Doelgroep bepalen: hoe bepaal je jouw doelgroep?

Hoe je jouw doelgroep bepaalt? Jouw doelgroep bestaat uit personen die gemeenschappelijke kenmerken hebben. Doelgroep kenmerken zoals:

  • Leeftijd
    • Welke leeftijdcategorie heeft jouw doelgroep? Richt jij je op jongeren, ouderen of juist daar tussenin?
  • Geslacht
    • Bestaan jouw doelgroep uit mannen, of vrouwen? Misschien wel beide, of is jouw doelgroep gender neutraal?
  • Religie
    • Hangt jouw doelgroep een bepaalt geloof aan?
  • Woonplaats
    • Is jouw doelgroep te vinden op het platteland of juist in de stad?
  • Burgerlijke staat
    • Is jouw doelgroep gehuwd, samenwonend of misschien richt jij je wel op alleenstaande?
  • Politieke voorkeur
    • Wat is het stemgedrag van jouw doelgroep? Stemmen ze links of juist rechts?
  • Bestedingscijfers
    • Wat is het inkomen van jouw doelgroep? Kunnen zou jou product of dienst wel afnemen?
  • Gezondheid
    • Is het belangrijk voor jouw dat jouw doelgroep voldoet aan de bewegingsrichtlijnen?
  • Etnische achtergrond
    • Misschien speel je in op een bepaald etnisch segment? Dan is het belangrijk dat je kijkt naar de etnische achtergrond van je doelgroep.
Mapalize - Doelgroep bepalen
Mapalize - Doelgroep bepalen

Doelgroep bepalen desk research

De kenmerken die je nodig hebt bij het bepalen van jouw doelgroep vind je terug in Mapalize. Dit is je zogenaamde desk research. Door middel van feiten en cijfers bepaal jij je doelgroep. Wanneer je Mapalize gebruikt voor het in kaart brengen van je doelgroep bespaar je jezelf een hoop tijd en gehannes met complexe datasets. Het bepalen van je doelgroep is een tijdrovende en arbeidsintensieve klus. Data uit diverse betrouwbare bronnen zijn in Mapalize al gecombineerd en geharmoniseerd. Combineer al deze bovenstaande doelgroep kenmerken en kom tot in detail te weten waar ze zich bevind en hoe je ze kan bereiken. Probeer Mapalize gratis en ervaar de efficiëntie van je doelgroeponderzoek! Je zit nergens aan vast.

Doelgroep bepalen field research

Naar dat jij je doelgroep uitpluist aan de hand van feiten en cijfers ga je ook zelf op pad. Field research genoemd. Je wil namelijk ook de normen en waarde weten van je doelgroep. Net als de interesses en dagelijkse bezigheden. Jij gaat op pad met een vragenlijst die je doelgroep beantwoord. Welke vragen je kan stellen aan je doelgroep?

  • Kom achter het probleem dat jouw doelgroep ervaart, waar jouw product of dienst de oplossing voor is;
  • Hoe ziet de vrijetijdsbesteding van jouw doelgroep eruit?
  • Kom achter de weerstand die jouw doelgroep kan hebben voor het afnemen van jouw product of dienst.

Heb je genoeg mensen uit je doelgroep kunnen ondervragen? Dan kan je aan de hand van al deze informatie afleiden waar jouw doelgroep het meest behoefte aan heeft. Hier bestaan tegenwoordig trouwens ook veel online oplossingen voor (zoals Surveymonkey, Feedier en Mopinion).

Doelgroep bepalen en marketingstrategie

Nu je jouw doelgroep hebt bepaalt en weet waar de behoefte ligt kan je hier perfect op inspelen. Jij hebt de sleutel in handen voor een succesvolle bedrijfsontwikkeling en effectieve marketingcommunicatie. Jij weet precies wie je gaat bereiken en elke boodschap daarbij hoort. Je weet voor welke tone-of-voice jouw doelgroep ontvankelijk is. De kans is nu zeer groot dat jouw doelgroep jouw product of dienst ziet als beste oplossing voor haar of zijn probleem. Waarschijnlijk ben je er tijdens het bepalen van je doelgroep achter gekomen dat er niet 1 doelgroep is, maar dat er meerdere doelgroepen zijn waar jij je op kunt richten. Zorg dus dat je voor al deze doelgroepen de juiste tone-of-voice hebt. Ga aan de slag met het ontwikkelen van onderscheidende en effectieve marketingstrategieën en boodschappen om jouw doelgroepen te bereiken.

Locate your business!

To top