Weet jij waar je doelgroep zich bevindt?
Als je wil groeien met je product, of dienst, moet je een helder beeld hebben van je doelgroep. Je moet weten wat hun interesses zijn en wat ze te besteden hebben. Je moet ook weten waar ze zich bevinden, in welke gebieden. Als je weet waar ze zich bevinden, kun je gerichter targetten en zo je omzet vergroten.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Geografische kenmerken doelgroep
FAQ 1. Over geografische kenmerken doelgroep: Wat zijn geografische kenmerken van een doelgroep?
Geografische kenmerken zijn kenmerken van je doelgroep op basis van waar ze vandaan komen. In welk land, regio, woonplaats, postcode, buurt en wijk bevind jouw doelgroep zich?
FAQ 2. Over geografische kenmerken doelgroep: Waarom zijn geografische kenmerken van een doelgroep belangrijk?
Wanneer je jouw doelgroep gaat segmenteren op basis van geografische kenmerken, kun jij je doelgroep gerichter bereiken in diverse regio’s. Geografische kenmerken zijn tevens belangrijk om in kaart te brengen wanneer je producten gaat distribueren. Wanneer je de geografische kenmerken van je doelgroep in kaart hebt gebracht, helpt het je om de juiste beslissingen te maken. Beslissingen om ergens wel of geen vestiging te openen. Of m.b.t. tot je marketingstrategie, waar bevindt jouw doelgroep zich en hoe bereik je ze?
FAQ 3. Over geografische kenmerken doelgroep: Waar bevind mijn doelgroep zich?
Tip! Mapalize weet waar jouw doelgroep zich bevind. Je hebt je doelgroep voor ogen, want je richt je met jouw product of dienst bijvoorbeeld op alleenstaande, actieve 65 plussers. Maar waar vind je die? Mapalize heeft miljoenen kenmerken op geografisch niveau over jouw doelgroep. Selecteer doelgroep kenmerken die voor jouw van belang zijn. In dit geval alleenstaande 65 plussers die minimaal 1x in de week sporten. Mapalize geeft je alle geografische gebieden in Nederland waar zij zich bevinden. Laat jouw geselecteerde kenmerken zien op buurt, postcode, woonplaats, gemeente, provincie of landelijk niveau.
Hoe dan? Mapalize is als een gereedschapskist vol unieke data. Actuele data enkel uit betrouwbare bronnen zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, UWV, GGD, Rijksdienst voor het Wegverkeer, Politie etc. Deze complexe datasets hebben wij gecombineerd en geharmoniseerd. Jij hoeft alleen je selectie aan te geven van kenmerken en Mapalize maakt ze visueel. Je bespaart een hoop tijd, geld en stress met het gebruik van Mapalize. Probeer het gratis, je zit nergens aan vast. Breng met gemak geografische kenmerken van jouw doelgroep in kaart.
Gebruik Mapalize ook voor:
- Locatie en doelgroeponderzoek
- Witte vlekkenplannen en verzorgingsgebied bepaling
- Concurrentie en afnemersanalyses
- Omgeving en postcodeanalyses
FAQ 4. Over geografische kenmerken doelgroep: Voorbeelden geografische kenmerken
Voordat we een aantal voorbeelden laten zien geografische kenmerken van je doelgroep, eerst even dit: Wanneer je je doelgroep gaat bepalen is het belangrijk dat je de markt gaat segmenteren. Opsplitsen. Niet iedereen is je doelgroep, durf onderscheid te maken. Hoe gedetailleerder jij je doelgroep omschrijft, hoe succesvoller je zal zijn. Je weet je doelgroep namelijk goed te targetten met de juiste tone of voice. Bovendien zet je je marketingbudget op die manier optimaal in. Ik hoor je denken, segmenteren van mijn doelgroep? Hoe dan? Daar kom ik zo op terug. Eerst een aantal voorbeelden van geografische kenmerken van je doelgroep:
- In welke regio is er een hoge vertegenwoordiging van je potentiële doelgroep?
- Heeft de geografische ligging invloed op het aankoopgedrag van je doelgroep?
- Zijn er geografische gebieden waar je concurrenten sterk aanwezig zijn?
- Binnen een straal van hoeveel km woont jouw doelgroep t.o.v. jouw vestiging?
Bovenstaande geografische kenmerken kun je onderzoeken wanneer je je doelgroep gaat bepalen.
FAQ 5. Over geografische kenmerken doelgroep: Doelgroep segmentatie, hoe doe je dat?
Het is belangrijk om je doelgroep te definiëren en onderverdelen in verschillende segmenten. Je kan namelijk meerdere doelgroepen hebben omdat je diverse producten/ diensten verkoopt. Bij elke doelgroep hoort een andere aanpak, en zijn er andere kanalen waarmee je ze bereikt. Door deze doelgroep segmentaties maak jij straks boodschappen op maat voor specifieke doelgroepen. Op welke kenmerken jij je doelgroep gaat segmenteren?
Demografische doelgroep kenmerken zoals:
- Leeftijd van je doelgroep;
- Geslacht van je doelgroep;
- Gezinssamenstelling van je doelgroep.
Geografische doelgroep kenmerken zoals:
- Woonplaats van je doelgroep;
- Regio’s waar je concurrenten zitten;
- Distributiemogelijkheden in een regio.
Sociaal-economische doelgroep kenmerken zoals:
- Bestedingsniveau van je doelgroep;
- Wat is het opleidingsniveau van je doelgroep;
- Etnische achtergrond van je doelgroep.
Psychografische doelgroep kenmerken zoals:
- Interesses van je doelgroep?
- Welke waarden en normen heeft je doelgroep?
- Waar bestaat de vrijetijdsbesteding uit van je doelgroep?
Gebruik Mapalize voor het bepalen van je doelgroep. Met een paar klikken heb jij inzichtelijk waar ze zich bevindt.
Locate your business!