Onderzoek of je ideeën kans van slagen hebben!

Heb je een idee voor het starten van een onderneming? Onderzoek of het kans van slagen heeft! Hiervoor doe je een marktonderzoek. Je hebt een bepaalde doelgroep voor ogen, leer die doelgroep kennen. Leer ze kennen en onderzoek of er behoefte is aan jouw idee. Mapalize heeft miljoenen kenmerken over je doelgroep beschikbaar in een handige tool.


Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.

Mapalize - Marktonderzoek

Wat is marktonderzoek?

Met een marktonderzoek breng je jouw markt in kaart. Is er wel vraag naar jouw goede idee of dienst? Of misschien wil je wel uitbreiden met een extra locatie of product? Hoe kijken andere tegen je idee aan? Zijn je plannen haalbaar? Dat onderzoek je allemaal met een marktonderzoek. Je komt met een marktonderzoek meer te weten over de markt waarin je opereert of gaat opereren.

Het doel van je marktonderzoek?

Je brengt je marktpositie in kaart. Je verzamelt veel informatie. Bijvoorbeeld over wie je potentiële klanten zijn, waar je ze kunt vinden en hoe jij je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. Je leert ook het gedrag van je afnemers kennen en trends in de markt te begrijpen. Zodat je jouw product of dienst nog beter kunt afstemmen op je doelgroep. Met deze waardevolle informatie ga jij concrete plannen maken.

?Tip! Gebruik Mapalize voor het maken van jouw marktonderzoek. Waarom? Mapalize is een unieke tool die data uit verschillende databronnen in zich heeft. Data vanuit de Kamer van Koophandel, Centraal bureau voor de Statistiek, GGD, Politie etc. Miljoenen kenmerken gecombineerd en geharmoniseerd. Informatie die jij nodig hebt bij de uitvoering van jouw marktonderzoek. Je bespaart jezelf een hoop uitzoekwerk, geld en tijd met het gebruik van Mapalize.

Hoe je een marktonderzoek doet, lees je hier.

Mapalize - Marktonderzoek
Mapalize - Marktonderzoek

Marktonderzoek & marketingplan

Je marktonderzoek en marketingplan gaan hand in hand. Jouw marktonderzoek is de basis van je marketingplan. Het is een essentieel onderdeel van elke marketingstrategie. Het helpt jouw je producten en diensten te verbeteren, je marketingstrategieën aan te passen en je klanten beter te begrijpen. Door marktonderzoek uit te voeren, onderzoek je nieuwe markten, lanceer je effectievere marketingcampagnes en realiseer je bedrijfsgroei.

Maar hoe doe je nou zo’n marktonderzoek?

Een marktonderzoek bestaat uit twee onderdelen. Een kwantitatief marktonderzoek en een kwalitatief marktonderzoek.

  1. Bij een kwalitatief marktonderzoek, ook wel field research genoemd, ga je op pad om eigenhandig informatie te verzamelen bij potentiële klanten en leveranciers. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een enquête op te stellen.
  2. Bij een kwantitatief marktonderzoek, ook wel desk research genoemd, maak je gebruik van bestaande informatie. Bijvoorbeeld door online feiten en cijfers te verzamelen die betrekking hebben op jouw organisatie.

Meestal wordt een kwantitatief marktonderzo uitgevoerd door dure onderzoeksbureaus. Mapalize helpt je hier ook bij. Mapalize is de marktonderzoekstool die miljoenen cijfers heeft voor meer dan 21.000 gebieden in Nederland. Je bespaart een hoop tijd en geld met deze tool.

Jouw marktonderzoek:

  1. Stel een doel vast. Wat wil je weten?
  2. Verzamel gegevens. Gebruik dus verschillende methodes (kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek) en bronnen.
  3. Verzamel informatie over je potentiële doelgroep, je concurrenten en de omgeving.
  4. Maak een SWOT-analyse. Zie in 1 oogopslag waar de kansen en bedreigingen liggen voor jouw onderneming.
  5. Analyseer al deze gegevens en kom tot nieuwe inzichten. Zet kansen om in concrete acties en weet welke bedreigingen je moet vermijden.

Wat zijn de voordelen van een marktonderzoek doen?

Met een marktonderzoek krijg je inicht in de behoeften van je klanten en je potentiële doelgroep. Zo leer je hun behoefte beter begrijpen. Essentieel, want jij kan daar je producten of diensten op aanpassen en/of verbeteren.

Krijg met een marktonderzoek tevens inzicht in je concurrenten. Met de verzamelde informatie weet je wat jouw concurrenten doen en wat hun sterke en zwakke punten zijn. Jij weet nu precies waar jij je in kan onderscheiden.

Inzicht in je branche. Hoeveel starters zijn er met een soortgelijk idee en wie zijn de belangrijkste aanbieders in je branche. Je weet nu de haalbaarheid van je idee.

Met een marktonderzoek krijg je ook informatie over je bestaande klanten. Zijn ze tevreden over jouw product of dienst? En wat kun je doen om de tevredenheid te verbeteren.

En tot slot weet je door je marktonderzoek ook wat de trends en ontwikkelingen zijn van de huidige en toekomstige markt. Handel hier actief naar, zodat je niet de boot mist.

Mapalize - Marktonderzoek
Mapalize - Marktonderzoek

Waarom is het belangrijk om een marktonderzoek uit te voeren?

Het is belangrijk een marktonderzoek uit te voeren, omdat het je helpt meer te weten te komen over de behoeften en voorkeuren van je (potentiële) doelgroep. Ook helpt het je beter te begrijpen hoe je jouw producten of diensten kan optimaliseren om aan de behoeften van je klanten te voldoen. Maar ook niet onbelangrijk (waar we dit artikel al mee begonnen): marktonderzoek is de basis van je marketingplan! Met het doen van marktonderzoek ontwikkel je nieuwe marketingstrategieën, of weet je precies waar je bij moet sturen. Verbeter je marktpositie en laat je bedrijf groeien.

Locate your business!

To top