Onderzoek of je ideeën kans van slagen hebben!
Heb je een idee voor het starten van een onderneming? Onderzoek of het kans van slagen heeft! Hiervoor doe je een marktonderzoek. Je hebt een bepaalde doelgroep voor ogen, leer die doelgroep kennen. Leer ze kennen en onderzoek of er behoefte is aan jouw idee. Mapalize heeft miljoenen kenmerken over je doelgroep beschikbaar in een handige tool.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een marktonderzoek doen?
Marktonderzoek doen, doe je wanneer je een nieuw bedrijf gaat starten, een nieuw product of dienst op de markt brengt, of je bedrijf uitbreidt met een extra vestiging. Met een marktonderzoek onderzoek je of je ideeën haalbaar zijn. Natuurlijk ben je zelf heel overtuigd en enthousiast over je product, maar is de markt dat ook? Om daar achter te komen start je dus een marktonderzoek. Een marktonderzoek is opgedeeld in verschillende onderzoeken. Zoals een concurrentieanalyse, locatie- en doelgroeponderzoek.
FAQ 1 marktonderzoek doen: hoe doe je dat?
Marktonderzoek doen middels desk research
Er zijn 2 soorten manieren om jouw marktonderzoek te doen. Namelijk via desk research en field research. Met een desk research verzamel je actuele feiten en cijfers uit diverse data bronnen. Mapalize helpt je hierbij. Miljoenen geografisch, demografisch en sociaal-culturele kenmerken heb je in deze tool tot je beschikking. Actuele data uit betrouwbare bronnen zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD, UWV, Rijksdienst voor het Wegverkeer, etc. Data die jij nodig hebt voor het grondig uitvoeren van jouw marktonderzoek. Mapalize geeft je eenvoudig inzicht in waar je doelgroep zich bevindt en waar je concurrenten zijn. Daarbij krijg je snel inzicht in inkomensgegevens, leeftijdsopbouw en afstand tot bepaalde voorzieningen in een regio. Allemaal informatie die in 1 tool te vinden is.
Een marktonderzoek doen is een tijdrovende en arbeidsintensieve klus. Door gebruik te maken van Mapalize bespaar je jezelf een hoop tijd, energie en geld: je hoeft namelijk geen duur bureau in te schakelen om het marktonderzoek voor je te doen. Mapalize helpt je met het doen van doelgroeponderzoek, concurrentie analyses, locatieonderzoek
Probeer het gratis! Je zit nergens aan vast.
Marktonderzoek doen middels field research
Daarbij ligt de focus voor je marktonderzoek niet alleen op het doen van desk research, maar tevens op field research. Tijdens het doen van field research ga je zelf op pad om informatie in te winnen. Je verzamelt data van respondenten die nog niet eerder zijn verzameld door een andere marktonderzoeker. Respondenten kunnen zowel bedrijven, je potentiële doelgroep en/of leveranciers zijn. Stel een enquête op, neem interviews af of voer een observatie uit. Hier bestaan tegenwoordig trouwens ook veel online oplossingen voor (zoals Surveymonkey, Feedier en Mopinion).
Het doel van marktonderzoek doen
Dankzij het doen van marktonderzoek weet je of jouw idee kans van slagen heeft. Je komt erachter of je nog aanpassingen moet verrichten aan je businessplan, product of dienst voordat je echt de markt op gaat. Met het doen van een marktonderzoek kom je niet voor verrassingen te staan, een arbeidsintensieve, maar goede investering.
FAQ 2 marktonderzoek doen: wat onderzoek je dan precies?
Ben je een startende ondernemer? Dan is het belangrijk om je potentiële klanten, concurrenten, je eigen potentie en de branche in kaart te brengen. Ben je al wat langer bezig als bedrijf of organisatie? Dan is doen van een klantherkomstonderzoek of klanttevredenheidsonderzoek een goed alternatief.
FAQ 3 marktonderzoek doen: welke soorten marktonderzoek zijn er?
Marktonderzoek doen → Brancheonderzoek
Met een brancheonderzoek zoek je uit wie de belangrijkste spelers in de markt zijn. Hoeveel omzet halen ze? Zijn er nieuwe trends en ontwikkelingen in de markt? Met dit onderdeel van je marktonderzoek zoek je de slagingskans uit van jouw idee. Misschien kom je erachter dat andere spelers in de markt helemaal niet winstgevend zijn. Dat kan een teken voor jou zijn om terug naar de tekentafel te gaan. Zijn deze spelers wel winstgevend? Dan kan je inspiratie opdoen en learnings uit trekken. Belangrijk onderdeel voor dit type marktonderzoek is om er achter te komen hoe onderscheidend jij bent ten opzichte van de rest. Wat creëer jij voor toegevoegde waarde in de markt.
Marktonderzoek doen → klantenonderzoek
Met een klantonderzoek breng je jouw potentiële afnemers in kaart. Kruip zo dicht mogelijk in de huid van je doelgroep. Maak een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving. Durf te segmenteren. Natuurlijk wil je dat je doelgroep zo groot mogelijk is, maar hoe specifiekere jij je doelgroep omschrijft en target, hoe succesvoller je zal zijn. Wanneer je je richt op ouderen, is het niet relevant dat jongeren deze boodschap zien. Jongeren zullen zich niet verbonden voelen met jouw boodschap en merk, dat is zonde voor je marketingbudget. Mapalize helpt je met het gedetailleerd in kaart brengen van jouw doelgroep.
Kenmerken waar je rekening mee moet houden tijdens het segmenteren van je doelgroep:
- Geografisch: waar bevindt jouw doelgroep zich
- Demografisch: wat is de leeftijd, geslacht, etniciteit, besteedbaar inkomen etc.
- Psychografisch: wat zijn de waarde, normen en interesses van je doelgroep
- Gedrag: wanneer en hoe vaak gaan ze jou product of dienst gebruiken
Marktonderzoek doen → concurrentieonderzoek
Met een concurrentieonderzoek breng je je concurrenten in kaart. Spelers op de markt die hetzelfde als jij doen. Het is belangrijk om informatie te verzamelen over je concurrenten zodat je precies weet waarop jij je op onderscheidt. Het is natuurlijk mooi als jij je concurrenten een stapje voor blijft. Welke gegevens je in kaart brengt van je directe concurrenten:
- Waar bevinden je concurrenten zich?
- Welke producten en/of diensten bieden ze aan?
- Welke prijsstrategie hanteren ze?
- Welke marketingmiddelen zetten ze in
Marktonderzoek doen → omgevingsanalyse
Met een omgevingsanalyse breng je de voor en nadelen, ook wel kansen en bedreigingen, van een locatie in kaart waar jij je wil gaan vestigen. Dit doe je bijvoorbeeld door het inzien van het bestemmingsplan van de gemeente. Je wil misschien op lange termijn groeien en uitbreiden, onderzoek die mogelijkheden. Kijk ook naar lokale wet- en regelgeving. Als je een vestigingsplaats op het oog hebt is het tevens belangrijk te weten wat de bevolkingsopbouw is. Is jouw potentiële doelgroep daar voldoende aanwezig?
Marktonderzoek doen → SWOT-analyse
Met een SWOT-analyse breng je de interne en externe omgeving van je organisatie in kaart. De sterktes en zwaktes van binnenin de organisatie. En de kansen en bedreigingen van buitenaf. Deze verzamelde informatie breng je in een tabel bij elkaar en je ziet in 1 oogopslag waar jouw idee nog wat extra aandacht nodig heeft. SWOT staat voor:
- S – strengths – interne sterktes
- W – weakness – interne zwaktes
- O – opportunities – externe kansen
- T – threats – externe bedreigingen
FAQ 4 Kosten marktonderzoek doen
De kosten voor het doen van een marktonderzoek variëren. Je kunt het natuurlijk laten doen door een extern bureau, of je doet het zelf. De kosten zijn uiteraard hoger wanneer je jouw marktonderzoek uitbesteedt. Wij raden je aan om je marktonderzoek zelf te doen. Ja het is veel werk, maar jij weet als geen andere alle ins-en-outs van jouw branche en hoe je jouw onderneming gaat positioneren. Je krijgt gevoel bij je concurrenten, je doelgroep en de omgeving om je heen. Om je veel tijd te besparen gebruik je de gereedschapskist van Mapalize om te voorkomen dat jij diverse complexe datasets moet doorworstelen. Wij hebben dat al voor je gedaan. Probeer het gratis voor jouw marktonderzoek. Je zit nergens aan vast.
Locate your business!