Target je doelgroep en doe een postcode analyse!
Met een postcode analyse onderzoek je de mogelijkheden binnen een postcodegebied. Dit is van belang bij bedrijfsuitbreidingen, maar ook bij het samenstellen van een verzorgingsgebied van een vestiging. Marketeers doen postcode analyses bij het inzetten van folderverspreiding. Kortom: postcode analyses worden voor verschillende doelen uitgevoerd. Wat jouw doel ook is: Mapalize helpt je met het maken van een postcode analyse.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een postcode analyse
Wat een postcode analyse is? Het woord zegt het al: met een postcode analyse, analyseer je postcodegebieden. Dit kan op basis van 4 cijfers zoals bijvoorbeeld de postcode 3319. Maar je kan ook postcode analyses maken op basis van 6 cijfers, bijvoorbeeld 3319 HS. Met het maken van een postcode analyse kom je achter veel lokale gegevens. Een postcode analyse geeft onder andere kenmerken vrij over inwoners, woningen en energieverbruik. Maar ook cijfers over inkomen, gezondheid en opleidingsniveau per postcodegebied. Een postcode analyse gebruik je dus om geografische data van een bepaalde locatie te verzamelen en te analyseren.
Tip! Een postcode analyse maak je eenvoudig in Mapalize. Selecteer de postcodegebieden waarover je gegevens wil en selecteer de kenmerken die voor jouw onderzoek van belang zijn. Mapalize heeft miljoenen kenmerken voor meer dan 21.000 gebieden in Nederland. Cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD, Politie, etc. Jij hoeft dus niet meer te worstelen met vele databronnen en diverse spreadsheets. Je hebt deze gegevens nu inzichtelijk in 1 tool op 1 kaart.
- Ontdek alle kenmerken van jouw postcodegebied;
- Vergelijk eenvoudig postcodegebieden met elkaar;
- Vind eenvoudig soortgelijke postcodegebieden, bijvoorbeeld zoals die van je best lopende vestiging;
- Ken het profiel van jouw klanten en importeer jouw klantgegevens. Maak je postcode analyse compleet!
Voor wie is een postcode analyse interessant?
Een postcode analyse is voor elke ondernemer, organisatie en bedrijf waardevol. 2 voorbeelden waarom een postcode analyse belangrijk is:
- Met een postcode analyse krijg je op lokaal niveau inzicht in de populariteit van je product, dienst of boodschap;
- En niet onbelangrijk, met een postcode analyse kun je ook potentiële nieuwe doelgroepen of locaties vinden;
- Het versturen van een mailing, of folderverspreiding in de interessante postcodegebieden behoort dan tot de mogelijkheid.
Voorbeelden waarom jij een postcode analyse zou moeten maken
Ben je een marketeer?
Een postcode analyse is super handig bij het lanceren van lokale marketingcampagnes. Als je een postcode analyse doet, weet jij precies de juiste mensen te bereiken. Wil je bijvoorbeeld je jonge gezinnen met kinderen bereiken? Dan wil je je campagne niet lanceren in een postcodegebied waar veel vergrijzing is. Middels een postcode analyse kom je alles te weten over de bevolkingsopbouw, gezinssamenstelling en inkomensniveau.
Wil je een nieuwe vestiging openen?
Met een postcode analyse krijg je inzicht gebieden waar je het beste een nieuwe vestiging kunt openen. Ga jij een high end kapsalon beginnen? Dan wil je jouw vestiging niet in een postcodegebied openen waar het inkomensniveau van de mensen erg laag is. Je zult dan waarschijnlijk weinig klandizie hebben. Heb je locaties op het oog waar je jouw vestiging wilt openen? Analyseer de omgeving dan met een postcode analyse.
Wil je meer inzicht in je klanten?
Je weet precies wie je doelgroep is, want je hebt natuurlijk al een doelgroepanalyse gemaakt. Een postcode analyse is ook waardevol als je meer wil weten over je huidige klanten. Vraag bij de aanschaf van jouw product of dienst of je de postcodegegevens mag opslaan. Dit kan bij een online aankoop, maar natuurlijk ook vanuit een winkelbezoek. Wanneer je deze postcodegegevens koppelt aan de aanschafwaarde van je product of dienst heb je goud in handen!
Tip! Importeer deze gegevens eenvoudig in Mapalize. En laat Mapalize een profiel opstellen van je klanten. Je ziet op een kaart waar je klanten vandaan komen met welk deel van je omzet. Deze postcode analyse geeft jouw inzicht in je klanten. Wie ze zijn, zoals het opleidingsniveau, gezinssamenstelling en het inkomensniveau. Richt je op de postcodegebieden waar veel van je klanten vandaan komen, of juist op de postcodegebieden waar ze (nog) niet vandaan komen!
Wil je als Franchisegever extra vestigingen openen?
Als franchisegever ben je bezig met een witte vlekkenplan. Heb je de ambitie om meer franchisenemers aan je te binden en te groeien. Breng je bestaande vestigingen in kaart en middels een postcode analyse krijg je inzicht in het profiel van de verzorgingsgebieden. Met deze postcode analyse ga je op zoek naar soortgelijke gebieden. Mapalize geeft je postcodegebieden met een vergelijkbaar profiel van je meest succesvolle verzorgingsgebieden. Je weet nu in welk postcodegebied jij je nieuwe franchisenemer zoekt. Zo breidt je eenvoudig en op een snelle manier je organisatie uit.
Krijg als medewerker van een gemeente meer inzicht.
Door het maken van postcode analyses, weet je beter hoe de lokale omgeving eruit ziet. Welke voorzieningen zijn er wel/niet beschikbaar in een postcodegebied. Wat is het profiel van de inwoners van een bepaald postcodegebied. Mapalize heeft een schat aan gegevens over de omgeving. Krijg eenvoudig inzicht, zonder te worstelen met complexe datasheets. Gebruik Mapalize voor het opstellen van een omgevingsplan, beleidsstukken over de fysieke leefomgeving of voor een aanvraag van een omgevingsvergunning.
Maar hoe maak je een postcode analyse?
Een postcode analyse maken klinkt misschien ingewikkeld, maar in feite is het vrij eenvoudig. Mits je de juiste middelen hebt om postcodegebieden in kaart te brengen. Er zijn verschillende methodes die je kunt inzetten, zoals field research. Met field research ga zelf op pad in het postcodegebied dat je wilt analyseren. Stel een enquête op met verschillende vragen die voor jouw van belang zijn. Stel bijvoorbeeld de bewoners uit dat postcodegebied jouw vragen. Hier bestaan tegenwoordig veel online oplossingen voor (zoals Surveymonkey, Feedier en Mopinion).
Het tweede wat je doet is een desk research. Zoals eerder geschreven. Gebruik Mapalize hiervoor. Met 1 druk op de knop heb jij je postcode analyse gemaakt met meer dan 250 kenmerken per gebied, visueel op een kaart. Data die jij nodig hebt uit verschillende betrouwbare bronnen, zoals de Politie, Kiesraad, Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel etc. Wij hebben deze data al gecombineerd en geharmoniseerd. Jij hoeft het enkel nog maar te analyseren. Hoe fijn is dat!
Wat zijn de voordelen van het maken van een postcode analyse?
Met het maken van postcode analyses krijg je inzicht in de specifieke demografische, geografisch en economische kenmerken van de omgeving. Je krijgt een profiel van je klanten, of doelgroep.
Gebruik jouw postcode analyse voor:
- Afstemmen marketingstrategie;
- Open (of sluiten) van vestigingen op basis van data;
- Het zoeken naar soortgelijke gebieden voor het openen van een nieuwe vestiging;
- De resultaten gebruiken als onderbouwing voor je strategische beleidsvoering;
- Jouw boodschap beter af te stemmen op jouw doelgroep;
- Beter inzicht krijgen in het profiel van jouw postcodegebied;
Locate your business!