Ken je sterke en zwakke punten en profiteer daarvan!
Met een SWOT-analyse onderzoek je de sterke en zwakke punten van jouw onderneming. Door dit te onderzoeken kun je beter inspelen op ontwikkelingen in de markt, wordt je onderneming een stuk flexibeler en kun je je concurrenten een stapje voor blijven. Mapalize heeft miljoenen kenmerken over gebieden in Nederland die je helpen bij het doen van jouw situatie analyse.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een SWOT-analyse?
Met een SWOT-analyse breng je de kansen en bedreigingen van buitenaf is kaart en tegelijkertijd de sterktes en zwaktes van je interne organisatie. Een SWOT-analyse vormt de basis van je marketingplan en is onderdeel van je marktonderzoek. Een confrontatiematrix in combinatie met een SWOT-analyse is onmisbaar voor je marketingstrategie, het laat je namelijk zien waar jouw organisatie staat in de huidige markt. Ik hoor je denken: “Een confrontatie wat???”. Daar kom ik later nog even op terug. Eerst de SWOT-analyse.
Waar staat “SWOT” eigenlijk voor? SWOT is een Engelse term en staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Dus in het Nederlands: sterktes(s) en zwaktes(w) voor je interne organisatie en kansen(o) en bedreigingen(t) buiten je organisatie.
TIP: Mapalize helpt je met het maken van je SWOT-analyse
Jouw SWOT-analyse maak je een stuk makkelijker met het gebruik van Mapalize. Jij weet alle ins en out van de interne organisatie, die je nodig hebt voor je interne SWOT-analyse. Voor de externe SWOT-analyse, gebruik je Mapalize. Mapalize heeft miljoenen kenmerken voor meer dan 21.000 gebieden in Nederland. Data uit bronnen die jij nodig hebt voor je externe SWOT-analyse. Dit zijn data vanuit het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer voor Koophandel, GGD, Kiesraad, etc. Mapalize helpt je met het inzichtelijk krijgen van cijfers voor jouw externe SWOT-analyse. Voorbeelden van kenmerken die jij voor jouw SWOT-analyse kunt gebruiken:
- Inkomensgegevens over jouw doelgroep
- Vestigingsinformatie per branches
- Opleidingsniveau
- Verstedelijking
- Energieverbruik
- Etniciteit
Klein stukje SWOT-analyse geschiedenis
De SWOT methode is in de jaren ‘60 / ‘70 mede ontwikkeld door Albert Humphrey. Deze SWOT-analyse was op basis van onderzoek van datagegevens van de top 500 bedrijven in de Verenigde Staten.
Met een SWOT-analyse koppel je dus de interne sterktes en zwaktes van je bedrijf aan de kansen en bedreigingen van buitenaf. Heb je deze analyse helemaal in kaart gebracht? Dan kun je aan de slag gaan met je strategisch marketingplan. Een SWOT-analyse geeft sturing aan je marketingplan voor de aankomende periode.
Let op! Zorg ervoor dat je regelmatig een SWOT-analyse maakt. De wereld om ons heen is continu in beweging en veranderingen zijn aan de orde van de dag. Je wil de boot niet missen en je concurrenten een stapje voor blijven. Neem bijvoorbeeld de snel veranderende technologische ontwikkelingen. SWOT er dus regelmatig op los.
Mapalize helpt je bij het maken van een SWOT-analyse.
Hoe maak je een SWOT-analyse?
Jouw SWOT-analyse maak je in vijf stappen. Je begint met het maken van een SWOT tabel. Hier zet je de interne sterktes en zwaktes van je bedrijf af tegen de externe kansen en bedreigingen. Belangrijk is dat je objectief en eerlijk naar de interne bedrijfsvoering kijkt. Wat gaat er goed en welke processen en factoren kun je verbeteren? Dit doe je ook voor je externe SWOT-analyse. Hoe ga je om met bedreigingen van buitenaf? En benut je de kansen wel optimaal?
Beginnen met het maken van een SWOT-analyse
Wij raden je af om de SWOT-analyse alleen te doen, betrek anderen (collega’s) hierin. Laat verschillende mensen meedenken en beoordelen of iets een sterkte, zwakte, kans of bedreiging is. Het kan best heel confronterend zijn om deze SWOT-analyse te maken.
Nog enkele tips voordat we echt beginnen:
- Het is een tijdrovende en best ingewikkelde klus om te doen zo’n SWOT-analyse. Zet dan ook maximaal drie sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in jouw tabel. Zo houd jij jouw SWOT overzichtelijk.
- Voor het maken van een SWOT-analyse kijk je door de ogen van je (potentiële) klant. Selecteer die punten die voor hen het meest onderscheidend of belangrijk zijn.
- Formuleer je SWOT punten zo duidelijk mogelijk. Dus bijvoorbeeld ‘goed personeelsbeleid’ voor ‘on-boarding programma bij startend personeel’
Stap 1: Interne SWOT-analyse
Begin met het maken van je interne SWOT-analyse. Dus met het in kaart brengen van de interne sterktes en zwaktes van de organisatie.
SWOT: sterktes
Om de sterktes van je organisatie te achterhalen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Wat doen wij beter dan onze concurrenten?
- Welke voordelen bieden wij onze klanten?
- Wat zijn onze USP’s (unique selling point’s)
- Welke factoren beïnvloeden het koopgedrag van onze klanten?
SWOT: zwaktes
Dit zijn de punten van de organisatie die verbetering kunnen gebruiken. Zwakke punten kunnen een negatief effect hebben op het behalen van je doelstellingen. Dit wil je uiteraard zoveel mogelijk voorkomen. Vragen die je kan stellen om het zwakke gedeelte van je interne SWOT-analyse helder te krijgen:
- Waaraan verliezen we klanten?
- Welke bedrijfsprocessen kunnen er verbeterd worden?
- Wat vinden klanten minder sterk aan onze organisatie?
- Hebben we de juiste mensen aangenomen? Is het personeel tevreden?
Door dit onderzoek heb je de eerste stap van je SWOT geïdentificeerd.
Stap 2: Externe SWOT-analyse
Tijdens deze analyse breng je externe factoren in kaart waar je geen invloed op hebt, maar die wel van belang zijn voor jouw organisatie en bedrijfsvoering. Je neemt kansen en bedreigingen onder de loep die, als je onderneming niet zou bestaan, er ook zijn.
SWOT: kansen
Kansen kun je zien als mogelijkheden die zich van buitenaf voordoen, waar je organisatie op in kan spelen. Stel jezelf de volgende vragen:
- Welke trends zijn er en waar kun je op inspelen?
- Zijn er nieuwe leveranciers waar je zaken kan doen?
- Zijn er verschuivingen binnen jouw doelgroep die tot nieuwe kansen kunnen leiden?
SWOT: bedreigingen
Zie bedreigingen als een soort blokkade die je organisatie negatief, vanuit de markt, kunnen beïnvloeden. Voorbeelden van die blokkades voor je externe SWOT-analyse kunnen zijn:
- Zijn er nieuwe concurrenten bijgekomen?
- Zijn er economische factoren die invloed hebben op jouw organisatie?
- Er zijn verandering in de wetgeving voor jouw branche?
Nu je door dit onderzoek ook de tweede fase van je SWOT hebt geïdentificeerd, kun je al deze factoren in je tabel gaan zetten. Een voorbeeld van een SWOT-analyse vind je hier.
Confrontatiematrix en SWOT-analyse
Helemaal in het begin van dit SWOT artikel heb ik het al genoemd: de confrontatiematrix in combinatie met je SWOT-analyse. Hierbij ga je een stapje verder dan alleen het maken van een SWOT-analyse. Met een confrontatiematrix ga je jouw benoemde punten uit je SWOT-analyse, meer body geven. Dit doe je door de SWOT punten tegen elkaar af te zetten.
Met de confrontatiematrix zet je de belangrijkste sterktes en zwaktes af tegen de belangrijke kansen en bedreigingen. Je onderzoekt voor iedere sterkte en zwakte wat het effect is op iedere kans en bedreiging. Is er een positief verband tussen de kansen/bedreigingen en sterktes/zwaktes, dan zet je een cijfer boven de 0 in het tabel. Wanneer er een negatief verband is, noteer je een cijfer onder de 0. Is er helemaal geen verband? Noteer dan gewoon een 0. Rechts in je tabel kom je dan tot een eindcijfer.
Je ziet nu de belangrijkste verbanden naar voren komen. Hoe sluit jouw organisatie aan op de huidige markt? Kijk goed naar de laagste cijfers, hier moet je iets mee doen. Dit zijn namelijk potentiële problemen waar je actie op moet ondernemen. Gebruik deze informatie om je marketingstrategie en doelstellingen te bepalen.
Voordelen van het maken van een SWOT-analyse
Eén van de voordelen van je SWOT-analyse is dat je weet dat dit het laatste is van een hele reeks onderzoeken die je hebt gedaan. Namelijk je marktonderzoek, omgevingsanalyse, locatieonderzoek, afnemersanalyse & concurrentieanalyse. Onderzoeken die uiteindelijk moeten leiden tot meer inzicht in de prestaties van de onderneming.
Door jouw SWOT-analyse weet je welke acties nodig zijn om je strategisch ondernemingsplan opstellen. Door het maken van je SWOT-analyse weet je waar je kansen liggen, benut deze dan ook. Ga aan de slag met je marketing, – en groeistrategie. Vergeet ook niet jouw SWOT bedreiging en zwaktes in je strategie op te nemen. Probeer deze bedreigende SWOT punten om te zetten naar kansen.
Wie moet er een SWOT-analyse maken?
Elke ondernemer zou een SWOT-analyse moeten maken. De wereld, en alles om ons heen, veranderen continu. Maak je SWOT-analyse met enige regelmaat en blijf je concurrenten een stapje voor.
Locate your business!