Ken jouw afnemers en genereer meer omzet!
Door het maken van een afnemersanalyse met Mapalize leer je je klanten beter kennen waardoor je beter in kunt spelen op de behoeften van je klanten.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een afnemersanalyse?
Met een afnemersanalyse, ook wel doelgroepanalyse of klantonderzoek genoemd, breng je de externe omgeving van je bedrijf in kaart. Je zet met een afnemersanalyse de kansen en bedreigingen op een rij. En je brengt jouw huidige en toekomstige klanten in kaart. Essentieel voor het opstellen van jouw marketingstrategie.
Tip! Gebruik Mapalize voor het in kaart brengen van geografische, demografische en sociaal-economische kenmerken van je afnemers. Met een paar klikken op de knop heb jij deze gegevens visueel weergegeven op een kaart. Denk hierbij aan bestedingscijfers, leeftijdsopbouw, gezondheidscijfers, afstand tot voorzieningen etc.
Mapalize bevat miljoenen kenmerken voor meer dan 21.000 gebieden in Nederland. Dit zijn gegevens uit bronnen die jij nodig hebt voor je afnemersanalyse. Zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek, GGD, Kiesraad, Kamer van Koophandel, etc. Bespaar jezelf een hoop tijd, geld en stress door deze tool te gebruiken voor jouw perfecte afnemersanalyse!
Een afnemersanalyse is een onderdeel van je situatieanalyse. De resultaten van deze analyses kun je gebruiken voor je SWOT-analyse. Deze waardevolle informatie helpt je met het vormen van jouw strategische bedrijfsvoering.
Afnemersanalyse en marktonderzoek
Voordat je een afnemersanalyse kunt maken is het belangrijk dat je eerst een marktonderzoek op brancheniveau hebt gedaan. Zijn jouw plannen en ideeën eigenlijk wel haalbaar? Zitten mensen op jouw product of dienst te wachten? Hoe onderscheid jij je van je concurrenten? En wie zijn je potentiële klanten?
Heb je dit gedaan? Dan kan jij je afnemersanalyse gaan maken. Een afnemersanalyse geeft je nuttige inzichten van jouw marktomgeving. Met deze waardevolle informatie kun jij jouw marketingstrategie opstellen.
Welke vragen stel je bij het maken van een afnemersanalyse?
Je kunt met het maken van je afnemersanalyse rekening houden met de 6 W’s van Ferrel. Het 6W model van Ferrel is een methode om meer inzicht in de wensen en het gedrag van jouw klanten te krijgen. Het zijn de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en waarom. Ik hoor je denken: “Waarom 2 keer waarom?”. Ik zal de vragen voor jouw afnemersanalyse hieronder delen:
- Wie: wie zijn jouw potentiële afnemers en (wellicht ook al) jouw huidige afnemers?
- Wat: wat doen afnemers met jouw dienst of product?
- Waar: waar nemen afnemers jouw dienst of product af?
- Wanneer: wanneer nemen afnemers jouw product of dienst af?
- Waarom: waarom nemen afnemers jouw product of dienst af?
- Waarom: waarom nemen afnemers jouw product niet af?
Bij de wie vraag breng je jouw afnemers in kaart. Je onderzoekt dan demografische, geografische en psychografische kenmerken. Stel bij de afnemersanalyse vragen zoals: “Waar wonen jouw afnemers?”, “Wat is de leeftijd en het geslacht?”, “Welke hobby’s hebben jouw afnemers?” en “Op welke politieke partijen stemmen ze?”. Dit soort vragen liggen aan de basis van jouw afnemersanalyse.
Met de “Wat”-vraag ga je na wat afnemers met jouw product of dienst doen. Wat is de meerwaarde van jouw product of dienst? Wat kun je ermee? En wordt je product of dienst vaak of weinig gebruikt door de afnemers?
Bij de “Waar”-vraag onderzoek je waar afnemers jouw product of dienst verkrijgen. Denk hierbij aan je huidige en potentiële verkoopkanalen. Via welke aanbieders verkoop jij je product of dienst aan jouw afnemers? En welke verkoopkanalen zijn belangrijk voor je afnemers?
Dan onderzoek je de “Wanneer”-vraag. Wanneer nemen afnemers jouw product of dienst af? Ben je seizoensgebonden? Verkoop je in het weekend beter dan doordeweeks?
Vervolgens de eerste “Waarom”-vraag. Waarom nemen afnemers jouw product of dienst af? Als je de “Waarom”-vraag weet te achterhalen, heb je goud in handen. Welke behoefte vervult jouw product of dienst? Jij lost een probleem op. Weet de probleemvraag en stel daar op een later moment een gerichte marketingcampagne op in.
Dan de tweede “Waarom”-vraag. Waarom kiezen afnemers niet voor jouw, maar wel voor je concurrent? Wat hebben jouw concurrenten wat jij niet hebt? Probeer het antwoord achter deze vragen te vinden. Met de antwoorden kun jij jouw product of dienst beter afstemmen op de behoefte en wensen van de afnemers.
Hoe maak je een afnemersanalyse?
Gebruik het model van Ferrel om jouw afnemersanalyse te maken. Dat is vrij eenvoudig toe te passen. Wanneer je van te voren vragen opstelt, maak je jouw afnemersanalyse lekker overzichtelijk en kun je gericht te werk gaan. Ga met deze vragen aan de slag door ze toe te passen in een tweetal onderzoeksmethodes: field research en desk research.
Om tot een goede afnemersanalyse te komen is het belangrijk dat je alle 6 de vragen van Ferrel beantwoord. Maak je afnemersanalyse voor je bestaande afnemers, maar ook voor toekomstige afnemers. Heb je alle vragen beantwoord? Dan kun je beginnen met het segmenteren van je afnemers. Elke afnemer is namelijk anders, maar vaak wel gelijk op bepaalde kenmerken.
Let op! Een afnemersanalyse maken is een onderzoek dat je regelmatig moet blijven doen. Afnemers veranderen namelijk en je wilt de boot niet missen. Blijf up to date!
Maak je afnemerssegmentatie op basis van de volgende kenmerken:
- Geografische kenmerken: waar wonen jouw afnemers? Bijvoorbeeld in een stad, of dorp?
- Demografische kenmerken: welke leeftijd, geslacht en religieuze achtergrond hebben jouw afnemers?
- Sociaal-economische kenmerken: wat is het opleidings- en inkomensniveau van jouw afnemers?
- Psychografische kenmerken: welke waarde, normen en interesses hebben jouw afnemers?
- En als laatste gedragskenmerken: hoe loyaal zijn jouw afnemers?
Voor je desk research gebruik je Mapalize. Je brengt eenvoudig geografische, demografische en sociaal-economische kenmerken met 1 druk op de knop in kaart. Miljoenen kenmerken gecombineerd in 1 tool. Het scheelt je enorme veel uitzoekwerk. Daarbij bespaar je veel tijd en geld.
Psychografische en gedragskenmerken van jouw afnemers kun je het beste onderzoeken met een field research. Stel een enquête op. Hier bestaan tegenwoordig veel online oplossingen voor (zoals Surveymonkey, Feedier en Mopinion). Maar je kunt ook kiezen om de enquête te versturen naar bestaande afnemers. Of ga de straat op en ondervraag potentiële toekomstige afnemers.
Wat zijn de voordelen van een afnemersanalyse?
Het voordeel van het maken van een afnemersanalyse is dat jij precies te weten komt wat de behoeftes en wensen van jouw afnemers zijn. Jij gaat jouw afnemers goed leren kennen. Iets wat onmisbaar is voor ieder bedrijf. Hier stem je jouw bedrijfsstrategie op af. Bepaal jouw marketingstrategie. Je weet jouw afnemers nu te vinden! Prikkel ze met de juiste tone of voice in jouw boodschap en laat je bedrijf groeien! Start vandaag nog met jouw afnemersanalyse.
Locate your business!
4. FAQ over doelgroep kenmerken: Waar vind ik kenmerken van mijn doelgroep?
De kenmerken van jouw doelgroep kun je vinden door onderzoek te doen. Doe dit aan de hand van field research en desk reseach. Mapalize helpt je met jouw desk research. Heel veel sociaal, economische, geografische en demografische kenmerken vind je in deze tool. Wij hebben miljoenen gegevens vanuit betrouwbare bronnen geharmoniseerd en gecombineerd. Jij bespaart jezelf een hoop tijd en geld, omdat je de kenmerken van jouw doelgroep anders moet verzamelen vanuit verschillende databronnen. Zoals Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, etc. Wij hebben dit huiswerk al voor je gedaan. De kenmerken die je nodig hebt om jouw doelgroep te bepalen vind je in Mapalize. Maak jouw unieke filtercombinatie en vind jouw doelgroep.
Houd ook een field research en vraag je vrienden of familie je te helpen. Stel een vragenlijst samen en kom zo achter de wensen, behoefte en interesse van jouw doelgroep. Hier bestaan tegenwoordig trouwens ook veel online oplossingen voor (zoals Surveymonkey, Feedier en Mopinion). Als je de probleemvraag van jouw doelgroep weet te achterhalen. Weet je precies met welke boodschap jij jouw doelgroep kunt bereiken en jouw producten of diensten te tot een succes te maken.
Locate your business!