Ben je op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden voor jouw organisatie?
Als je een nieuwe vestiging wil openen, of je bestaande verhuizen, moet je wel weten waar. Je gaat op zoek naar een nieuwe locatie en moet deze analyseren. Met een goede analyse van de nieuwe locatie is de kans groot dat de nieuwe vestiging succesvol wordt en is het risico op omzetverlies beperkt.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een locatieanalyse?
Stel, je wil een bedrijf starten of jouw bedrijf uitbreiden met nieuwe vestigingen. Je bent bezig met het opstellen van een omgevingsplan, of aan het onderzoeken waarom de ene vestiging wel goed loopt en de andere niet. Allemaal reden om een locatieanalyse, locatieonderzoek of omgevingsanalyse te doen. Met een locatieanalyse breng je de kansen en bedreigingen in kaart van de plek en de omgeving.
Tip! Gebruik Mapalize voor je externe locatieanalyse. Het bespaart je veel uitzoekwerk, tijd en geld. Hoe je Mapalize gebruikt voor je locatie analyse? Heel simpel. Mapalize heeft miljoenen kenmerken over de leefomgeving. Kenmerken die voor jouw locatieanalyse van essentieel belang zijn. Data vanuit het Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD, etc hebben wij gecombineerd en geharmoniseerd. 1 tool waarin de benodigde kenmerken voor je locatieanalyse bijeenkomen. Door Mapalize te gebruiken ontdek je precies waar potentiële klanten en concurrenten zich bevinden.
Stap 1. Selecteer de potentiële locatie.
Stap 2. Zie in 1 oogopslag de kenmerken van de locatie. Zoals bestedingscijfers, leeftijdsopbouw, gezinssamenstelling, gezondheidscijfers, afstand tot voorzieningen etc.
Stap 3. Breng je afzetmarkt en concurrenten in kaart.
Stap 4. Beoordeel of de locatie kansrijk is en ga aan de slag met een strategisch locatieplan.
Waarom is een locatieanalyse belangrijk?
Het maken van een locatieanalyse is belangrijk, omdat je de kansen en bedreigingen van een locatie onder de loep neemt. De omgeving om ons heen blijft veranderden, en door het maken van een locatieanalyse, ben je in staat om hier pro-actief op in te spelen. Wat een aantal jaar geleden wel een succesformule was, hoeft dat nu niet meer te zijn. Blijf dus inspelen op de nieuwe kansen en probeer deze optimaal te benutten. Het maken van een locatieanalyse een terugkerend proces. Door het regelmatig maken van een locatieanalyse kun jij je concurrenten een stapje voor blijven.
Hoe maak je een locatieanalyse?
Een locatieanalyse maak je aan de hand van een stappenplan. Je maakt een analyse van je interne omgeving, maar ook van je externe omgeving. Met de interne locatieanalyse onderzoek je op welke factoren jij direct invloed hebt. Zoals bijvoorbeeld je bedrijfsprocessen, of je mate van klantengerichtheid. Met de externe locatieanalyse, ook wel macro omgeving genoemd, onderzoek je de factoren waar je geen invloed op hebt, maar wel van belang zijn voor je bedrijfsvoering. Met de externe locatieanalyse breng je de kansen en bedreigingen in kaart van de omgeving waar je onderneming actief is. Dit kun je doen aan de hand van het DESTEP-model.
We gaan wat dieper in op de externe factoren voor jouw locatieanalyse:
- Wet- en regelgeving: je begint een onderzoek naar wetten en regels die gelden voor jouw locatie, zoals bestemmingsplannen. Wil je een fysieke winkel openen en je hebt het idee om binnen een paar jaar uit te breiden. Dan is het belangrijk dat je uitzoekt bij de gemeente of dit wel mogelijk is.
- Economische factoren: hoe zit het met de koopkracht van de bewoners in een gebied. Dit is van belang voor het door jouw te hanteren prijsniveau van je producten of diensten. Je wilt immers dat jouw product of dienst goed verkocht wordt, toch?
- Sociaal culturele factoren: waarde en normen van jouw (potentiële) klanten. Bijvoorbeeld religieuze voorkeuren, geslacht en de gezondheid.
- Samenstelling: richt jij je op welgestelde ouderen? Dan wil je niet actief zijn op een locatie waar jonge gezinnen met kinderen wonen. Breng dit dus in kaart.
- Technologische ontwikkelingen: onderzoek trends en ontwikkelingen binnen jouw branche. Zijn er nieuwe technieken beschikbaar die jouw productieproces kunnen optimaliseren, of verduurzamen?
Een goede houvast voor het maken van je locatieanalyse is door gebruik te maken van het DESTEP-model. Factoren in het DESTEP-model zijn: demografie, economie, sociaal, technologie, ecologie en politiek.
Conclusies uit je locatieanalyse
Heb je jouw locatieanalyse afgerond? Dan zijn de conclusies uit jouw locatieanalyse dat jij precies weet of de lokale omstandigheden gunstig zijn om je plannen te verwezenlijken. Gebruik de uitkomst van je locatie analyse voor je SWOT-analyse. Je zet hierbij de interne sterktes en zwaktes af tegen de kansen en bedreigingen van buitenaf. De uitkomst van je SWOT-analyse zou je nog verder kunnen uitwerken in een confrontatiematrix. Het maken van een confrontatiematrix is overigens geen must. Het is belangrijker om een SWOT-analyse te maken. De uitkomsten gebruik je namelijk om jouw strategisch marketingplan samen te stellen.
Wie maakt er een locatieanalyse?
Het maken van een locatieanalyse is voor vrijwel elk bedrijf belangrijk. Ik zal een paar voorbeelden geven van organisaties en bedrijven voor wie het maken van een locatieanalyse van belang is.
Locatieanalyse voor een gemeente
Een gemeente kan bijvoorbeeld een locatieanalyse maken, omdat het een locatie zoekt voor een opvangcentrum voor migranten. Als gemeente onderzoek je middels een locatieanalyse bijvoorbeeld gebieden op:
- Samenstelling van buurten;
- Omliggende gebieden;
- Plannen met betrekking tot de leefomgeving;
- Aan-, of afwezigheid van voorzieningen;
- Regelgeving ten aanzien van milieu en natuur.
Locatieanalyse voor retailers
Het vinden van de juiste vestigingslocatie voor bijvoorbeeld een franchisegever is van essentieel belang. Je maakt een locatieanalyse, omdat de omgeving moet aansluiten op wat jij gaat aanbieden. Richt jij je op jonge gezinnen met kinderen? Dan is het niet handig om een locatie te kiezen waar veel senioren woonachtig zijn. Factoren waar je rekening mee houdt tijdens het maken van een locatieanalyse:
- Doelgroepen;
- Verkeersbewegingen;
- Bevolkingssamenstelling:
- Leeftijdsopbouw
- Opleidingsniveau
- Samenstelling huishoudens
- Mobiliteit
Locatieanalyse voor marketeers
Ben je marketeer en bezig met het onderzoeken op welke locatie jij het best je advertentie campagne kunt houden? Dan weet je als geen ander hoe belangrijk het maken van een locatieanalyse is. Je wilt dat jouw boodschap bij de juiste doelgroep terecht komt. Maar waar bevindt jouw doelgroep zich? Door het maken van een locatieanalyse kom je daar snel achter. Factoren die voor jouw locatieanalyse belangrijk kunnen zijn:
- Leeftijdsopbouw
- Interesses
- Inkomensniveau
- Opleidingsniveau
Locatieanalyse op basis van prestaties van je organisatie
Een locatieanalyse wordt ook vaak gemaakt om de prestaties van je bedrijf te meten. Zo kun je dit doen om vestigingen met elkaar te vergelijken. Welke vestiging loopt goed, maar waarom loopt de andere vestiging minder goed? Wat zijn de verschillen tussen de locaties? Dat onderzoek je middels een locatieanalyse:
- Waar vind ik mijn doelgroep?
- Wat zijn de kenmerken van een bepaald gebied?
- Zijn er concurrenten aanwezig?
Tip 2! Gebruik Mapalize voor jouw locatieanalyse. Jij hebt zelf al gegevens in bezit, zoals de omzetcijfers per vestiging en misschien ook wel een klantherkomstonderzoek. Wellicht heb je een concurrentieanalyse gedaan en weet je wie jouw concurrenten zijn en waar ze gevestigd zijn. Deze informatie importeer je eenvoudig in Mapalize. Mapalize heeft miljoenen kenmerken die van belang zijn voor het maken van jouw locatieanalyse. Mapalize maakt per buurt, postcodegebied, woonplaats, gemeente en provincie socio-demografische kenmerken inzichtelijk. Gegevens vanuit Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, GGD, Politie, Kiesraad, etc. Wij hebben deze gegevens gecombineerd en geharmoniseerd. Importeer je eigen gegevens en vraag Mapalize wat de bevolkingssamenstelling, inkomensniveau, mobiliteitskenmerken en de afstand tot en naar bepaalde voorzieningen is. Krijg snel helder hoe de locatie eruit ziet. Deze locatie vergelijk je eenvoudig met andere locaties. Vind zelfs soortgelijke locaties (clone gebieden). Het maken van een locatieanalyse was nooit zo makkelijk. Je ontdekt waar je het best een nieuwe vestiging kan openen. En je krijgt inzicht welke locatie je misschien wel moet sluiten. Je bespaart een hoop tijd, geld en energie door het gebruik van Mapalize.
Locate your business!