Opzoek naar een nieuwe locatie voor jouw bedrijf?
Een nieuwe vestiging openen of je bestaande verhuizen? Ontdek de perfecte plek met Mapalize. Met een goed onderzoek van de nieuwe locatie is de kans groot dat de nieuwe vestiging succesvol wordt en is het risico op omzetverlies beperkt.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een locatieonderzoek?
Stel je gaat een nieuw bedrijf beginnen, of je gaat je huidige organisatie uitbreiden. Dan is het doen van een locatieonderzoek een belangrijk onderdeel van je marktonderzoek en je strategische bedrijfsplan. Met een locatieonderzoek breng je de kansen en bedreigingen in kaart van de omgeving en locatie waar jij je wil gaan vestigen. Een locatieonderzoek maak je niet alleen voor nu, maar ook zeker voor in de toekomst.
Tip! Mapalize helpt je met het maken van je locatieonderzoek.
Met Mapalize verken je jouw toekomstige, maar ook je huidige locatie. Deze tool bevat miljoenen sociaal, demografische, culturele en geografische kenmerken. Gegevens uit betrouwbare bronnen, zoals Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD en Politie zijn geharmoniseerd, gecombineerd en geanalyseerd. Je locatieonderzoek begint hier. Breng eenvoudig met een paar klikken je locatie in kaart.
- Selecteer jouw locatie. Bijvoorbeeld het gebied waar jouw klanten vandaan komen. Dit kan een buurt, postcode, woonplaats, gemeente of zelfs een provincie zijn.
- Zie in 1 oogopslag de kansen en bedreigingen van jouw (lokale) locatie. Zoals bestedingscijfers, afstand van en naar voorzieningen, leeftijdsopbouw etc. Wil je meer detailinformatie, bijvoorbeeld voor een “zo-niet-dan” scenario? Ga dan aan de slag met meerdere detailfilters.
- Gebruik de “vergelijker” om jouw locatie met andere gebieden te vergelijken.
- En niet onbelangrijk: breng je concurrenten in kaart. Waar zijn zij gevestigd en wat zijn de kenmerken?
Wanneer je een locatieonderzoek gaat starten is het van belang dat je naar verschillende factoren kijkt. Heb je bijvoorbeeld alleen een opslaglocatie nodig voor het uitleveren van online gemaakte orders? Of heb je een fysieke locatie nodig waar je klanten wil ontvangen? Dat zijn twee verschillende dingen. Stel je hebt alleen een magazijn nodig, dan zul je locatieonderzoek anders verlopen. Je zult dan geen locatie in een stadshart willen openen. Zijn je klanten consumenten? Dan is het belangrijk voor je locatieonderzoek dat je onder andere weet wat de bevolkingsopbouw is van de locatie die je op het oog hebt. Onderzoek dus goed de omgeving van de locatie die je voor ogen hebt.
Locatieonderzoek & doelgroepanalyse
Heb je je doelgroep nog niet goed voor ogen? Maak dan eerst je doelgroepanalyse. Met een doelgroepanalyse weet je precies wie je gaat bereiken. Dat maakt je locatieonderzoek een stuk makkelijker. Bestaat jouw doelgroep uit jonge gezinnen met kinderen? Dan wil je geen locatie waar veel vergrijzing is.
Hoe doe je een locatieonderzoek?
Een locatieonderzoek doe je door verschillende factoren in kaart te brengen. Factoren van buitenaf, waar je geen invloed op hebt, maar wel heel belangrijk zijn.
- Wetten en regels van de betreffende gemeente: begin je locatieonderzoek door bij de gemeente het bestemmingsplan op te vragen, of gebruik deze link. In een bestemmingsplan staat precies beschreven wat er wel en niet mag op een locatie. Zo weet je precies welke regels er gelden voor een bepaalde locatie.
- Politieke ontwikkelingen: houdt deze ook goed in de gaten. Neem bijvoorbeeld milieuzones. Stel, je producten moeten afgeleverd worden bij jouw winkellocatie in de stad. Mag de transportwagen jouw locatie wel bereiken? Doe de locatie milieuzone vind je hier.
- Economische situatie: breng met jouw locatieonderzoek de buurt, plaats of gemeente in kaart. Welke branches zijn er gevestigd, wat is het bestedingsniveau van de mensen die er wonen? Breng de lokale economie goed in kaart, want dat heeft invloed op wat jouw klanten te besteden hebben.
- Bevolkingsopbouw: zoals al eerder aangegeven is het van belang dat je weet hoe de bevolking is samengesteld in de omgeving van de locatie. Richt jij je op ouderen? Dan wil je geen locatie waar juist veel gezinnen met kinderen wonen. Of andersom, richt jij je juist op jongeren? Dan wil je geen vestigingslocatie in een buurt waar veel ouderen wonen.
Wat zijn de voordelen van een locatieonderzoek?
Nu je jouw locatieonderzoek of omgevingsanalyse hebt afgerond weet jij precies op welke locatie jij je gaat vestigen. Je kan je locatieonderzoek uitbreiden met een SWOT-analyse. Je onderzoekt met een SWOT-Analyse niet alleen externe factoren, zoals we nu hebben gedaan met het locatieonderzoek, maar je gaat ook aan de slag met de interne factoren van je bedrijf. Misschien is het wel beter om een locatie te huren in plaats van te kopen?
Waarom is Mapalize de beste tool voor het maken van een locatieonderzoek?
Bespaar tijd, geld en veel uitzoekwerk. Voor jouw locatieonderzoek hoef je geen dure bureaus in te schakelen die dit werk voor je doen. Doe je jouw locatieonderzoek vaak al zelf? Dan bespaar je jezelf een heleboel spreadsheet stress met Mapalize. Wij hebben het huiswerk al voor je gedaan. Miljoenen kenmerken voor meer dan 21.000 gebieden in Nederland. Breng eenvoudig en snel gebieden in kaart, zonder zelf datasheets uit te pluizen.
- Stel jouw gebied samen
- Analyseer de gebiedskenmerken
- Vind jouw doelgroep
- Breng je concurrenten in kaart
- Vind vergelijkbare gebieden
- Ontdek jouw (nieuwe) locatie
Locate your business!