Wil je meer grip krijgen op hoe je organisatie opereert in de markt?

Met een omgevingsanalyse onderzoek je de kansen en bedreigingen van de omgeving waarin je organisatie opereert. Krijg grip op factoren die normaal gesproken buiten je macht liggen door een omgevingsanalyse te maken. Hierdoor kun je veel beter inspelen op ontwikkelingen en veranderingen in de samenleving. Je maakt je organisatie flexibeler en meer toekomstbestendig.


Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.

Bootstrap Themes

Wat is een omgevingsanalyse?

Een omgevingsanalyse heb je in twee vormen.

  1. De omgevingsanalyse voor een organisatie om communicatie aanpak te meten en te bepalen. Het werk dat de omgevingsanalist doet zeg maar. Hierbij is een omgevingsanalyse een overzicht van geruchten, vragen en gedragingen over een organisatie, persoon of gebeurtenis.

Daar gaan we het niet over hebben. De omgevingsanalyse waar we het wel over gaan hebben:

  1. De omgevingsanalyse die als een strategisch instrument wordt gebruikt om de prestaties van je organisatie te verbeteren. Met deze omgevingsanalyse onderzoek je de kansen en bedreigingen van de omgeving en de plek (locatie). Een heel belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering.

?Tip! Bespaar jezelf een hoop uitzoekwerk, geld en tijd. Gebruik Mapalize voor het maken van je externe omgevingsanalyse. Mapalize heeft miljoenen data kenmerken op geografische, demografische, sociaal-cultureel gebied. Data enkel uit betrouwbare bronnen zoals Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel, Kiesraad, GGD etc. Informatie die jij nodig hebt voor het compleet maken van je omgevingsanalyse. Wij hebben de gegevens al gecombineerd en geharmoniseerd. Met 1 druk op de knop heb jij bijvoorbeeld een postcode analyse gemaakt. Wat is de gezinssamenstelling, besteedbaar inkomen, gezondheidsmonitor en de afstand van en naar bepaalde voorzieningen in een door jouw gekozen gebied.

Met de externe omgevingsanalyse, waar Mapalize je dus bij helpt. Breng je factoren in kaart die buiten je organisatie vallen. Waar je geen invloed op hebt, maar die wel van belang zijn. Zoals bijvoorbeeld het economisch klimaat en sociale culturele ontwikkelingen. Al deze factoren van buitenaf blijven continue veranderen. Door regelmatig een omgevingsanalyse te maken kan je actief inspelen op de veranderingen. Dit is dus een doorgaand proces. Deze omgevingsanalyse helpt je om jouw marktpositie te verbeteren.

Mapalize - Omgevingsanalyse
Mapalize - Omgevingsanalyse

Waar bestaat een omgevingsanalyse uit?

Een omgevingsanalyse bestaat uit een interne en een externe analyse. Bij een interne omgevingsanalyse kijk je naar de interne processen van je organisatie. Zoals bijvoorbeeld de bedrijfsstructuur, productieprocessen en financiële gegevens. Dit weet jij zelf het beste. Daar kan Mapalize je niet bij helpen. Mapalize heeft wel miljoenen kenmerken voor je externe omgevingsanalyse. Cijfers over belangrijke factoren in je omgevingsgebied. Zoals demografie, economische trends, politieke klimaat, sociale en culturele factoren, milieu- en natuurlijke hulpbronnen.

Welke belangrijke demografische, economische en sociale trends zijn van invloed op de omgevingsanalyse?

Misschien ben je op zoek naar een nieuwe, of extra vestigingslocatie voor je bedrijf? Houd bij het maken van je een omgevingsanalyse dan ook rekening met de lokale economische situatie. Is er een hoge werkloosheid of juist veel werkgelegenheid in een regio? Dat heeft effect op wat je (potentiële) klant te besteden heeft. Factoren die nog meer van invloed zijn op je omgevingsanalyse?

  1. Demografische trends zoals de vergrijzing van de bevolking, de toename van de migratie en de groeiende stedelijke concentratie.
  2. Economische trends zoals globalisering van de markten, veranderende technologie en de opkomst van nieuwe bedrijfstakken.
  3. Sociale trends die van invloed zijn op je omgevingsanalyse zoals het veranderende koopgedrag, de toename van digitalisering en online consumenten.

Maar hoe maak je nou zo’n omgevingsanalyse?

  1. Verzamel relevante informatie over je omgevingsgebied. Onderzoek bijvoorbeeld publicaties, cijfers, trends, verhalen en andere informatiebronnen;
  2. Breng alle verzamelde gegevens en informatie samen in je omgevingsanalyse. Hierin worden de belangrijkste kenmerken en kansen al zichtbaar;
  3. Maak een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) van je omgevingsanalyse. Hiermee krijg je inzicht in de kansen en bedreigingen van je omgevingsgebied;
  4. Analyseer al je verzamelde informatie en gegevens om de kansen en bedreigingen te begrijpen. Onderzoek of er manieren zijn om deze kansen te benutten en bedreigingen te vermijden;
  5. Maak een lijst met acties waarin je bovenstaande punten uitwerkt.

Wat zijn de voordelen van een omgevingsanalyse?

Een omgevingsanalyse is van cruciaal belang om te begrijpen welke factoren van invloed zijn op de prestaties van je bedrijf. Het is een krachtig instrument dat je helpt je strategieën te verfijnen en je concurrentiepositie te versterken. Door kansen en bedreigingen snel te identificeren, kun je jouw strategieën aanpassen om de boot niet te missen.

Start vandaag nog met het maken van jouw omgevingsanalyse. Mapalize helpt je met het in kaart brengen van jouw omgeving. Mapalize bevat miljoenen kenmerken voor meer dan 21.000 gebieden in Nederland.

Locate your business!

Mapalize - Omgevingsanalyse
To top