Ontwikkel de juiste bedrijfsstrategie en laat je bedrijf bloeien!
Door het maken van een confrontatiematrix leer je jouw bedrijf beter kennen, je leert de sterke en zwakke punten. Door dit inzichtelijk te krijgen kun je jouw bedrijfsstrategie optimaliseren en op die manier meer omzet genereren.
Registreer je direct en probeer Mapalize GRATIS uit, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen.
Wat is een confrontatiematrix?
Een confrontatiematrix is een onderdeel van je SWOT-analyse. Een confrontatiematrix is niet vereist om te maken, maar wel erg handig. Met je SWOT-analyse bepaal je de interne sterktes, zwaktes, en de externe kansen en bedreigingen van je onderneming. Met een confrontatiematrix ga je meer de diepte in. Met de confrontatiematrix ga je een stapje verder door je SWOT-analyse meer gewicht te geven door de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen tegen elkaar af te zetten. De uitkomst daarvan is een confrontatiematrix. Die confrontatiematrix gebruikt je dan voor het opstellen of bijsturen van je strategische marketingplan.
Zonder SWOT-analyse dus geen confrontatiematrix. Heb je nog geen SWOT-analyse gemaakt doe dat dan eerst. Tip! Mapalize helpt je bij het maken van je externe analyses.
Met jouw confrontatiematrix worden de belangrijkste punten van aandacht helder. Met deze punten moet je iets gaan doen. Je gaat deze proberen om te buigen in kansen. Zoals het woord confrontatiematrix al zegt kan deze uitkomt best confronterend zijn. Het is dan ook verstandig om je vooraf gemaakte SWOT-analyse en confrontatiematrix niet alleen op te stellen. Betrek meerdere personen in dit proces, wat de een als een bedreiging ziet, hoeft helemaal niet zo te zijn voor een ander en visa versa.
Het maken van een confrontatiematrix is een regelmatig terugkerend proces. De wereld om ons heen veranderd snel. Je wilt met je bedrijf meegaan met de nieuwe trends en ontwikkelingen. Stilstaan is achteruitgang! Je wil je concurrenten uiteraard wel een stapje voor blijven. Zorg er dus voor dat je het voor het maken van een SWOT-analyse en confrontatiematrix ieder jaar ruimte vrijhoudt in je agenda.
SWOT-analyse & Confrontatiematrix
In het kort, met een SWOT-analyse breng je de interne sterktes en zwaktes van je bedrijf in kaart en de externe kansen en bedreigingen. De externe kansen en bedreigingen zijn factoren waar je geen invloed op hebt, maar die wel van belang zijn voor jouw bedrijfsvoering. In Mapalize vind je miljoenen externe kenmerken die van belang zijn voor jouw analyses. Het enige dat jij hoeft te doen is een combinatie te maken van kenmerken die voor jouw belangrijk zijn. Mapalize toont je de resultaten op een kaart, je onderzoeksgebied.
Met de confrontatiematrix, die volgt vanuit je SWOT-analyse, wordt je geconfronteerd met de sterktes en zwaktes van je onderneming en met de kansen en bedreigingen in de markt. In de confrontatiematrix komen je bedrijf en de markt samen. Wanneer je de confrontatiematrix gemaakt hebt zul je zien wat je belangrijkste punten van aandacht gaan zijn, dus waar kansen en problemen liggen. Gebruik deze onderdelen voor je marketingstrategie. Je marketingstrategie is een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering. Hier stem je jouw bedrijfsactiviteiten af, op de ontwikkelingen van de markt. Alleen zo behaal je je doelstellingen en heeft je bedrijf bestaansrecht.
Hoe maak je zo’n confrontatiematrix?
Voor het maken van een confrontatiematrix begin met het maken van een tabel (de matrix). In deze matrix zet je de gevonden sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen, vanuit je SWOT-analyse naast elkaar. Maak de confrontatiematrix zo dat je alle factoren wel in verband kan brengen met elkaar. Waarom? Omdat je middels de confrontatiematrix voor alle verschillende SWOT factoren gaat uitzoeken waar de overlap is. Als je even zoekt op het internet zijn er verschillende confrontatiematrix templates die je kan downloaden en invullen. Dit bespaart je een hoop tijd en energie.
Confrontatiematrix invullen, wegen en beoordelen
Voor het invullen van de confrontatiematrix gebruik je onderstaande symbolen:
o | Er is geen verband |
– | Er is mogelijk een negatief verband → een probleem |
+ | Er is mogelijk een positief verband → een kans |
— | Er is duidelijk negatief verband → een urgent probleem |
++ | Er is een duidelijk positief verband → zeer kansrijk |
Tijdens het invullen van de confrontatiematrix stel jezelf deze twee vragen:
- Op welke wijze hebben de sterktes/zwaktes verband met de kansen/bedreigingen. Kies hierbij uit bovenstaande symbolen. Dus is er geen, positief of negatief verband?
- Vraag je ook af wat de noodzaak is van dit verband? Hoe urgent is het verband dat je maakt?
Ben je klaar met het invullen van je confrontatiematrix? Tel dan alle plussen en minnen bij elkaar op. Zie je een duidelijk negatief (–) verband. Dan betekent dit dat de ene factor een heel ongunstig effect heeft op de andere factor. De combinatie die je afleest kun je schalen onder een urgent probleem, waar je dus actie op moet ondernemen. Wanneer je een heel positief verband ziet in de confrontatiematrix (++) betekent dit dat de verschillende factoren in combinatie met elkaar erg gunstig zijn, en dus zeer kansrijk.
Wanneer is jouw confrontatiematrix succesvol?
De confrontatiematrix die je hebt gemaakt is succesvol wanneer je onderstaande vragen duidelijk kunt beantwoorden:
- Zijn de uitkomsten van je confrontatiematrix meetbaar?
- Sluiten je bestaande bedrijfsdoelstellingen aan op de uitkomst van de confrontatiematrix?
- En zijn de doelen haalbaar binnen een bepaald tijdsbestek?
Confrontatiematrix strategie bepalen
Als het goed is heb je nu, na het maken van je confrontatiematrix, alle aandachtspunten helder op een rij. Gebruik deze punten om je strategieën verder uit te werken. De meest voorkomende strategieën die je vanuit je confrontatiematrix kunt bijsturen of uitwerken zijn:
- Groeien: door je te focussen op de kansen en sterktes;
- Verdedigen: door weerstand te bieden aan de bedreigingen, met de sterktes;
- Verbeteren: door je zwaktes om te zetten naar kansen;
- Terugtrekken: doordat de bedreigingen in te laten spelen op de zwaktes.
Let op! het is wel de bedoeling dat je strategische mogelijkheden effectief genoeg zijn om je doelstellingen te behalen. Deze doelstelling heb je eerder al bepaald bij het opstellen van je strategische marketingplan. Zorg ook dat de doelstellingen bijdragen aan je bedrijfsmissie en -visie die je voor ogen hebt.
Wat zijn de voordelen van een confrontatiematrix?
Door het maken van een confrontatiematrix kun je verschillende bedrijfsstrategieën ontwikkelen of bijsturen. Een confrontatiematrix maakt kans,- en probleemfactoren snel inzichtelijk, zodat jij uiteindelijk de beste strategie kunt ontwikkelen voor je bedrijf. Dit is essentieel voor het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Nogmaals: zonder SWOT-analyse geen confrontatiematrix. Lees hier hoe je een SWOT-analyse maakt en hoe Mapalize je daarbij helpt.
Locate your business!